Skip to main content
AAA

Éisteachtaí agus Cinntí maidir le Gearáin/Díospóidí

Ag brath ar an reachtaíocht a rialaíonn an gearán nó díospóid agus an rogha sásamh roghnaithe, beidh an t-ábhar

  1. éisteacht a fháil ag ceann de na comhlachtaí breithnithe (Coimisinéir um Chearta, an Binse Comhionannais, Binse Achomhairc Fostaíochta nó an Chúirt Oibreachais)
  2. ar déileáladh leo tré cigireachta agus fiosrúcháin a bhaineann leo ag an Údarás Náisiúnta um Chearta Fostaíochta, nó
  3. ar déileáladh leo ag na Seirbhísí Idir-réitigh nó Eadrána den Choimisiúin um Chaidreamh Oibreachais.

Bunaíodh Seirbhís Réiteach Luath (ERS) ar bhonn píolótach ag Chaidreamh san Ionad Oibre i mBealtaine, 2012, agus féadfar é a thairiscint do na páirtithe i gcás gearáin ar leith faoi 1 agus 2 thuas. Leagtar amach thíos tá mionsonraí na nósanna imeachta agus línte ama a bhaineann le breithniú gearáin/díospóidí ag na Comhlachtaí agus Seirbhísí ábhartha.

Seirbhís Réiteach Luath

Soláthraíonn an tSeirbhís Réiteach Luath Chaidreamh san Ionad Oibre idirghabháil luath i gcás gearán faoi reachtaíocht fostaíochta.Image of man wearing telephone headset

Nuair a bhíonn cás roghnaithe do ERS, déanfaidh Oifigeach Rún Cás (CRO) teagmháil leis an dá pháirtí nó a n-ionadaithe, chun an próiseas a mhíniú, agus ag iarraidh go bhfuil siad sásta a bheith páirteach in iarrachtaí réiteach luath.

Beidh an CRO i dteagmháil ansin le gach páirtí d'fhonn na fíricí i gceist a bhunú agus chun na roghanna atá ar fáil a phlé. Leanfaidh an CRO ar aghaidh ag dhéanamh teagmháil le gach taobh, ag cuidiú leo a thuiscint tuairimí ar an taobh eile den cheist(eanna) agus ag iarraidh iniúchadh a dhéanamh leo conas is féidir an fhadhb(anna) a réiteach. Beidh plé á dhéanamh aige/aici ar moltaí ar bith a dhéanann ceachtar taobh i dtreo shocraíocht.

Má tá teagmháil déanta leat, agus aontaíonn an dá pháirtí a bheith páirteach, beidh an iarracht ar réiteach luath críochnaithe thar thréimhse uasta de 6 seachtaine. Is dóigh go mbeidh roinnt idirghabhálacha teileafóin nó ríomhphoist réasúnta gearr leis an dá thaobh le linn an phróiseas.

Má thagtar ar chomhaontú ina dhiaidh sin, beidh téarmaí an chomhaontaithe a thaifeadadh ar bhealach caighdeánach agus sínithe ag an dá thaobh mar chruthúnas ar an chomhaontaithe. Tá an gearán coinnithe ag an ERS ag feitheamh le chur chun feidhme an chomhaontaithe, go dtí go bhfuil an gearán tarraingthe siar go foirmiúil, nó athghníomhachtú ag ceachtar páirtí. Má thagtar ar chomhaontú bainte amach agus sínithe amach, beidh an dá thaobh measfar go bheith faoi cheangal ag téarmaí d'aon socraíocht. Táthar ag súil go mbeadh tearmaí an chomhaontaithe comhlíonta ag na páirtithe laistigh de thréimhse shonrach.

Tá an CRO neamhchlaonta agus neodrach, agus neamhspleách ón tSeirbhís Choimisinéara um Chearta (RCS), Binse Achomhairc Fostaíochta (EAT), Chúirt Oibreachais (LC) nó an tÚdarás Náisiúnta um Chearta Fostaíochta (NERA).

  • Ní dhéanfaidh CRO ionadaíocht ar son ceachtar an fostaí nó an fostóir,
  • Ní tabhairfaidh CRO comhairle dlí,
  • Ní tabhairfaidh CRO tuairim follasach ar na buntáistí nó a mhalairt gearán, nó comhairle a thabhairt ar oirbheartaíocht, nó conas a bhuachan ag éisteacht fhoirmiúil,
  • Ní dhéanfaidh an CRO breithiúnas ar an gcás, nó ar an toradh is dóchúla d'éisteacht fhoirmiúil nó cigireacht,
  • Ní tabhairfaidh an CRO comhairle do ceachtar páirtí ar cé acu a dhéanamh nó a glacadh le haon tograí le haghaidh lonnaíocht,
  • Ní chuirfidh an CRO brú ar ceachtar páirtí an chás a réiteach nó é a thréigean.

Ba chóir a thabhairt faoi deara ní bheidh moill ar bith ar aon phróiséis an EAT, NERA, RCS nó an Chúirt Oibreachais, mar gheall ar rannpháirtíocht in ERS. Má theipeann ar réiteach luath ar na saincheisteanna a réiteach, ní caillfidh na bpáirtithe a n-áit sa ciú. Ar ndóigh, má shroichtear comhaontú, ní théann an gcás ar aghaidh go próiseas foirmiúil le haon cheann de na comhlachtaí thuasluaite..

Chomh maith leis sin, aon phléití, tairiscintí, srl. a tharla mar chuid de iarracht teipthe ar réiteach luath, tá siad faoi rún don ERS agus ní bheidh a tharchur chuig, nochtadh, nó foirm aon chuid de, imeachtaí foirmiúla ina dhiaidh sin sna comhlachtaí atá luaite.

An Chúirt Oibreachais

Feidhmíonn an Chúirt Oibreachais freisin mar chomhlacht breithiúnach i ndáil le gearáin chéadchéime áirithe..

Déanfaidh an Rannóg Cláir na Cúirte Oibreachais a leithdháileadh agus a chur in iúl ar dháta oiriúnach agus ionad don éisteacht do na páirtithe san achomharc a luaithe is féidir tar éis dáta an tarchuir..

An chuid is mó de na cásanna a éistear i mBaile Átha Cliath, ach tá éisteachtaí freisin ag an gCúirt Oibreachais ag roinnt ionad ar fud na tíre.

Ansin caithfear ar na bpáirtithe a aighneachtaí scríofa sonrú a seasaimh i ndáil leis an díospóid a chur chun an Chúirt Oibreachais. Tá Treoirlínte maidir le hullmhú aighneachtaí, agus samplaí, le fáil thíos -

  • I gcás achomhairc maidir le caidreamh tionsclaíoch, ba cheart 6 chóip de na haighneachtaí a sheachadadh ar an gCúirt, tríd an bpost nó de láimh (ach ní le facs), tráth nach déanaí ná 5 lá oibre roimh dháta na héisteachta.
  • I gcás na n-achomharc a bhaineann le cásanna faoi am oibre, pá íosta náisiúnta, obair pháirtaimseartha, obair téarma shocraithe, agus sábháilteacht, sláinte agus leas ag an obair, ba chóir 6 chóip de na haighneachtaí a sheachadadh ar an gCúirt, tríd an bpost nó de láimh (ach ní le facs), tráth nach déanaí ná 7 lá oibre roimh dháta na héisteachta.
  • I gcásanna achomhairc faoi comhionannais, tá nósanna imeachta ar leithligh i bhfeidhm - comhairlítear na nósanna imeachta seo do na páirtithe ag an Chúirt tráth ar atreorú an cás chuig an gCúirt.

Tá Éisteachtaí na Cúirte Oibreachais ar siúl in atmaisféar neamhfhoirmeálta. Tá, áfach, prótacal áirithe i ndáil leis an gcaoi a eagraítear na héisteachtaí..

Teacht na páirtithe chuig an Éisteacht

Ba chóir do pháirtithe teacht in am trátha le haghaidh na héisteachta agus a mbealach a dhéanamh go dtí an deasc fáiltithe ar an bhfoirgneamh ina bhfuil an éisteacht a chur ar siúl. Ag an deasc fáilte, déanfar iad a threorú chuig an seomra ina mbeidh an éisteacht ar bun. Beidh Rúnaí Cúirte an Éisteacht i láthair ag an limistéar fáiltithe agus chuirfidh sé/sí féin in aithne do na bpairtithe, agus rachaidh sé/sí in éineacht leo chuig an Seomra Éisteachta.

Leagan amach an seomra le haghaidh éisteachta

Tá an seomra éisteachta leagtha amach mar seo: suíonn An Cathaoirleach na Cúirte, le Ball den gCúirt ar gach taobh, ag barr an tseomra. Cuirtear suíocháin ar fáil ar an dá thaobh den seomra do na páirtithe. Cuirtear suíochán don Rúnaí Cúirte ar fáil i lár an tseomra, os comhair an Rannán Cúirte agus idir na páirtithe (i gcás nach bhfuil go leor spás ar fáil, beidh an Rúnaí Cúirte ina shuí ar thaobh amháin den Rannán Cúirte).

Síniú Isteach

Cuirfidh an Rúnaí Cúirte in iúl do na páirtithe a áiteanna suíochán ceart agus nuair a bhfuil siad ina shuí déanfaidh sé/sí iarratas orthu an bhileog tinrimh a shíniú. Tabharfaidh an Rúnaí Cúirte na rudaí a leanas do na bpáirtithe:-

  1. cóip den aighneacht a rinne an páirtí eile
  2. fógra i scríbhinn ina mbeidh ainmneacha na Rannóige na Cúirte Oibreachais atá i gceannas ar an éisteachta seo (i.e. ainm Chathaoirleach an Rannáin, agus ainmneacha na Baill Oibrithe agus Fostóirí) agus ainm an Rúnaí Cúirte.

Teacht Isteach an gCúirt

Déanfaidh an Rúnaí Chúirt fhógairt go bhfuil an bealach isteach ar an Cathaoirleach agus Comhaltaí na Cúirte. Ba chóir do na páirtithe bheith ina seasamh mar a thagann an Chúirt isteach.

Imeachtaí ag an Éisteacht

Déanfaidh an Rúnaí Cúirte an t-achomharc a fhógairt, ag ainmniú na páirtithe.

Ansin, seasfaidh an dá pháirtí, ar a seal, ag léamh a gcuid aighneachtaí; an páirtí a thionscnaigh an éisteacht a théann ar dtús.

Tar éis an dá haighneachtaí a léamh, is féidir ceisteanna a chur ag ceachtar páirtí, nó ag an gCúirt, ach na ceisteanna go léir, cibé duine a d'iarr, a d'iarr tríd an gCathaoirleach.

Tá an éisteacht a thabhairt chun críche ag an gCathaoirleach. Fágann an Chúirt an seomra ansin. Ba chóir do na páirtithe bheith ina seasamh mar a fhágann an Chúirt. .

Cinntí

Tar éis na héisteachta (ie de ghnáth laistigh de 3 sheachtain), déanfaidh an Chúirt Oibreachais a chinneadh i scríbhinn a eisiúint do na páirtithe.

Moltar do na Páirtithe go foilsítear Cinntí na Cúirte Oibreachais ar an láithreán gréasáin seo.

Coimisinéirí um Chearta

Má dhein tú gearán bailí a bhaineann le téarmaí fostaíochta; am oibre; íosphá náisiúnta; íocaíocht pá; saoire máithreachais, uchtaíoch, thuismitheoirí nó cúramóirí; obair páirt-aimseartha agus obair téarma shocraithe; fostaíocht daoine óga; dífhostú éagórach; iomarcaíochtaí comhchoiteanna; aistriú gnóthas; nó íospairt, beidh do ghearán á éisteacht ag Choimisinéir um Chearta.

Bíonn Éisteachtaí roimh Choimisinéir um Chearta ar siúl go príobháideach - ach amháin i gcás ina bhfuil an díospóid arna tarchur faoin 'Payment of Wages Act, 1991'. Bíonn Éisteachtaí faoin Acht sin ar siúl go ginearálta go poiblí.

Tá na héisteachtaí foirmiúil ach níl siad sáraíochta. Tá deis ag gach taobh a gcás a chur i láthair go hiomlán. Níl gá le aighneachtaí scríofa ach bíonn siad cabhrach do na rannpháirtithe agus na Coimisinéirí um Chearta chun díriú ar na pointí ábhartha. Cuidíonn sé freisin leis an Choimisinéir um Chearta, taifead a bheith acu ar na ráitis a rinneadh ag an éisteacht nuair a bhíonn sé/sí ag breithniú ar moladh nó cinneadh tar éis na héisteachta. Ní féidir le na Choimisinéirí um Chearta iallach a chur ar fhinnéithe freastal ar an éisteacht nó táirgeadh cáipéisí nó fianaise a ghlacadh faoi mhionn.

Tá sé go hiomlán ina ábhar don Choimisinéir um Chearta a chinneadh conas an éisteacht a sheoladh. Ní ligfidh na Coimisinéirí um Chearta úsáid a bhaint, ag aon pháirtí, as fóin phóca, ceamaraí, téipthaifeadáin nó trealamh taifeadta eile ag a n-éisteachtaí.

Is í feidhm an Choimisinéara um Chearta cinntí nó moltaí a eisiúnt, atá bunaithe ar na fíricí agus an fhianaise a thugtar ag an éisteacht. Ar an ábhar sin ní mór duit a chinntiú go bhfuil an fhaisnéis ábhartha (m.sh. finnéithe, duillíní pá, comhfhreagras, srl) ar fáil don éisteacht.

I gcás go néireoidh gearáin, féadfaidh an Coimisinéir um Chearta gur gá leis an bhfostóir bheith comhlíonadh leis an bhforáil reachtach ábhartha agus/nó, i gcás ina bhfuil caillteanas airgeadais i gceist, a cheangal ar an bhfostóir a íoc cúitimh cóir agus cothromasach, atá go minic faoi ​​réir caidhpe nó teorainn (m.sh. luach saothair dhá bhliain faoin 'Organisation of Working Time Act', agus luach saothair ceithre seachtaine faoin 'Terms of Employment (Information) Act'.

Níl moltaí nó cinntí na Choimisinéirí um Chearta foilsithe

Ionadaíocht

Féadfaidh an t-éilitheoir agus an fostóir cinneadh a dhéanamh ar mian leo ionadaí a bheith acu i gcóir éisteacht an Choimisinéara um Chearta. Féadfaidh ceardchumann, eagraíocht fostóirí, dlíodóir, cara nó ball teaghlaigh gníomhú mar ionadaí.Cuir in iúl do Rúnaíocht na Coimisinéirí um Chearta chomh luath agus is féidir an t-ainm agus seoladh d'ionadaí. Seoltar comhfhreagras ansin chuig an ionadaí. Léiríonn taithí go gcabhraíonn sé má thugann gach páirtí chompánach go dtí an éisteacht cibé acu mar ionadaí nó nach

Binse Achomhairc Fostaíochta

Má dhein tú gearán bailí a bhaineann le fógra íosta, dífhostú éagórach (i gcás gur dhein tú rogha gan an gearán a sheoladh chuig Coimisinéir um Chearta, nó i gcás go rinne an fostóir agóid in gcoinne éisteacht ag an Coimisinéir um Chearta) íocaíochtaí iomarcaíochta nó íocaíochtaí dócmhainneachta, beidh éisteacht faoin gearán ag an mBinse Achomhairc Fostaíochta.

Atreoraithe

I ndiaidh an Gearán a chur ag an mBinse Achomhairc Fostaíochta, seolfaidh Seirbhísí do Chustaiméirí Chaidreamh san Ionad Oibre, cóip de den gearán chuig an bpáirtí eile (an freagróir). Déanfar é seo a sheoladh chomh maith le foirm ar a dtugtar Fógra Dealramh (Foirm T2).

Má bheartaíonn an bhfreagróir cur in aghaidh an gearán, ba chóir dó / di, laistigh de 14 lá tar éis cóip den achomharc a fháil, chur in iúl trí ráiteas cuntar ar Fhoirm T2 na forais a chonspóid leis an ngearán, agus an fhoirm a sheoladh ar ais chuig Rúnaíocht an Bhinse. Seolfar cóip de ráiteas cuntar an fhreagróra don achomharcóir.

Más rud é nach gcuirfidh an freagróir an ráiteas gcuntar faoi bhráid ní bheidh sé/sí i dteideal, mar cheart, chun páirt a ghlacadh sna himeachtaí, mura gcinnfidh Binse na dá rogha féin an cás a éisteacht. Déanfaidh na Páirtithe cúnamh leo féin agus leis an mBinse má chuireann siad an oiread sonraí agus is feidir ar an bhFoirm Ghearáin agus ar an bhFógra Dealramh.

Dírítear aird ar an soláthar sna rialacháin faoina bhféadfaidh an Binse a cheangal ar aon pháirtí gearán, a chur ar fáil i scríbhinn sonraí breise maidir leis na fíricí agus na háitimh atá i gceachtar an Ghearáin nó ar an Fógra Dealramh. Nuair a bhfuil na sonraí a cheanglaítear faighte ag an mBinse, cuirfidh sé cóip de na sonraí ar fáil do na bpáirtí eile. Má bheartaíonn ceachtar páirtí aon doiciméid a chur isteach chuig an Bhinse ag an éisteacht, ba chóir dó/di a thabhairt chuig an éisteacht an bhunchóip agus cúig chóip den doiciméad (na doiciméid) ar a laghad - triúr do na comhaltaí den Bhinse, ceann amháin le haghaidh an Rúnaí, agus ceann eile don taobh eile. Faoi réir cúis mhaith a bheith tugtha ag an fostóir, is féidir leis/léi a dheonú ar fhadú ar an teorainn ama chun láithreas a thaifeadadh nó déanamh ráiteas gcuntar, ar choinníoll, mar riail ghinearálta, go bhfuil feidhm aige maidir leis an síneadh seo laistigh den 14 lá a luaitear.

Is í an éifeacht na nósanna imeachta atá leagtha amach, gur ag éisteacht an Bhinse, go mbeidh rochtain roimh ré ag na páirtithe sa díospóid leis an Fógra Achomhairc agus an T2, agus beidh aithne acu ar an gcás atá déanta ag an bpáirtí eile.

An Éisteacht

Leagann an rúnaíocht Binse dáta le haghaidh éisteachta agus cuirtear seo in iúl don dá pháirtí. Éisteoidh rannán de trí Chomhalta den Bhinse an cás. Sa rannán beidh cathaoirleach, comhalta amháin a ionadaíonn ghrúpa fostóirí agus comhalta amháin a ionadaíonn gluaiseacht na gceardchumann.

Féadfaidh páirtí i ngearán a bheith i láthair agus éisteacht a fháil go pearsanta nó a d'fhéadfadh ionadaíocht a dhéanamh trí abhcóide nó dlíodóir, nó trí ionadaí ceardchumann nó d'eagraíocht fostóirí nó, le cead an Bhinse, ag aon duine eile.

Ta líon mór na n-éisteachtaí curtha ar siúl i seomraí an Bhinse ag Teach Davitt, 65a Bóthar Adelaide, Baile Átha Cliath 2, ach d'fhéadfar éisteachtaí a chur ar siúl in ionaid réigiúnacha áirithe freisin. Socróidh Rúnaí an Bhinse an sceidil agus ionaid éisteachtaí. Cuirtear fógra na n-éisteachtaí do na páirtithe de ghnáth ar a laghad trí seachtaine roimh ré.

Bíonn na héisteachtaí go poiblí mura rud é an Binse, go gcinnfidh ar iarratas ó cheachtar páirtí, chun éisteacht le hachomharc i príobháideach. Beidh éisteacht phríobháideach a cheadú ach amháin in imthosca speisialta.

Cinntí

Tar éis éisteacht an cháis déanfaidh an Bhinse cinneadh.

Tá cinneadh an Bhinse a thaifeadadh i ndoiciméad arna shíniú ag an gCathaoirleach agus séalaithe le séala an Bhinse. Tá cinntí scríofa an Bhinse chríochnaitheach dhochloíte, ach sin faoi réir an ascaill iomchuí achomhairc dlíthiúil. Cé go bhfuil cumhachtaí teoranta ag an Binse le cheartú nó a leasú míchruinnis teicniúla áirithe (féach mar shampla Alt 39 den Organisation of Working Time Act, 1997), níl sé mar pholasaí ag an Bhinse athchuairt a thabhairt ar cúrsaí fianaise nó athmhachnamh a dhéanamh ar a bhreithniúcháin nuair a bhfuil cinneadh scríofa eisithe aige. Tá Cinntí an Bhinse taifeadta i gclár, a bhíonn ar oscailt lena iniúchadh ag aon duine gan mhuirear le linn gnáthuaireanta ag oifigí an Rúnaíocht an Bhinse.

Tá Cinntí an Bhinse foilsithe ar an suíomh gréasáin seo. I gcásanna foilsithe roimh 1 Aibreán 2014 ní raibh ainmneacha na bpáirtithe foilsithe, ach tar éis an dáta sin tá siad le fáil ar an suíomh gréasáin seo.

Binse Comhionannais

Má dhein tú gearán idirdhealaithe nó íospartha faoi na 'Employment Equality Acts 1998-2004', beidh déileáil leis an ghearán ag Oifigeach Comhionannais de chuid an Bhinse Chomhionannais.

Déanfar an gearán a admháil agus cóip a sheoladh chuig an bhfreagróir.  Tá sé tábhachtach a thabhairt faoi deara gur mar go bhfuil an Binse neamhchlaonta amhail idir an gearánaí agus an freagróir, beidh ábhar a fuarthas ó pháirtí amháin a chóipeáil leis an gceann eile, ionas go mbeidh an dá pháirtí go hiomlán ar an eolas faoi an t-ábhar go léir a gheobhaidh an mBinse. Tá sé thar a bheith tábhachtach don Ghearánaí agus an Freagróir a choinneáil an mBinse ar eolas ar an seoladh agus sonraí teagmhála atá ann faoi láthair

Ceadaíonn na hAchtanna don mBinse gearán a dhíbhe gan éisteacht ag céim ar bith más rud é, i dtuairim an Stiúrthóra, tá sé déanta de mheon mímhacánta nó atá suaibhreosach, cráiteach, contráilte nó go mbaineann sé le ní fánach (Alt 77A). I gcás go ndéanfar cás a dhíbhe faoin alt seo, féadfaidh an gearánach achomharc a dhéanamh chuig na Cúirte Oibreachais, laistigh de 42 lá.

Idirghabháil

Má mheasann an Stiúrthóir go bhféadfaí cás a réiteach trí idirghabháil, socróidh an Bhinse coinne frithpháirteach áisiúil leis an dá pháirtí chomh luath agus is féidir agus chuirfidh sé an cás ar aghaidh chuig Idirghabhálaí.

Féadfaidh ceachtar páirtí a tharraingt siar ó idirghabháil ag am ar bith sa phróiseas, nó féadfaidh an Idirghabhálaí cinneadh a dhéanamh nach féidir an cás a réiteach trí idirghabháil. I gceachtar cás, seolfaidh an Idirghabhálaí fógra ar a dtugtar fógra neamh-réiteach don dá pháirtí, a léiríonn nach féidir an cás a réiteach trí idirghabháil. Tá cur síos mionsonraithe ar struchtúr seisiún idirghabhála le fáil thíos.

Ceadaíonn na hAchtanna don imscrúdú a atosú ar an gcoinníoll go, laistigh de 42 lá ó dháta an fhógra neamh-réiteach, faigheann an Stiúrthóir i scríbhinn le hiarratas ar an t-imscrúdú a atosú.

Ráiteas/Aighneacht

Más rud é nach dtéann an gearán go dtí idirghabháil nó gur theip air, ansin iarrtar ar an ghearánaí a chur ar fáil ráiteas/aighneacht (is féidir an nós imeachta a bheith difriúil le cásanna comhionann pá). Beidh aighneacht / ráiteas an ghearánaigh mar chuid thábhachtach den imscrúdú agus ba chóir do cuntas an ghearán bheith scríofa go soiléir agus go cuimsitheach. Ba chóir dó leagan amach an méid seo a leanas:

  • sonraí an nasc idir an bhonn agus an idirdhealú líomhnaithe,
  • fíricí an ghearáin, mar shampla dátaí an idirdhealú líomhnaithe,
  • sonraí na líomhaintí sonracha,
  • na páirtithe atá i gceist,
  • dáta an dífhostú, más ábhartha, agus
  • aon fhaisnéis eile atá de dhíth chun fíricí iomlán an ngearán a leagan amach..

Ba chóir go gcuimseodh an doiciméadú go léir tacaíocht ábhartha, amhail cóipeanna de litreacha, srl. Ba chóir don aighneacht/ráiteas freisin a chur san áireamh aon argóintí dlíthiúla ba mhaith leis an ngearánach a dhéanamh.

Is féidir aighneachtaí/ráitis a sheoladh go leictreonach chuig info@equalitytribunal.ie  Má tá an gearánaí sásta go bhfuil gach faisnéis ábhartha leagtha amach sa doiciméadú tosaigh agus nach bhfuil aon ghá le aighneacht/ráiteas eile ansin ba chóir dó nó sí sin a chur in iúl don Bhinse.

Tabhair faoi deara má tá aon mhoill ag an gearánaí i sheoladh a aighneacht/ráiteas bhféadfadh sin an éisteacht a chur siar..

Faoi Alt 102 de na hAchtanna is féidir leis an mBinse an gearán a dhíbhe agus an comhad a dhúnadh i ndiaidh bliana, má dhealraíonn sé nach bhfuil ghearánach ag saothrú, nó gur scoir sé a shaothrú, an gearán. Cuirfear Fógra Dhíbhe chuig na páirtithe. Níl aon achomharc ón gcinneadh seo.

Cuirfidh an Binse cóip de aighneacht/ráiteas an ghearánaí chuig na freagróirí agus ag iarraidh aighneacht ag freagairt na ceiste. Ba chóir go mbeadh seo leanas ina measc:

  • cuntas scríofa soiléir agus cuimsitheach a leagann amach na fíorais shonracha,
  • na páirtithe atá i gceist,
  • aon argóintí dlíthiúla atá le dhéanamh, agus
  • doiciméadú ábhartha.

Beidh an aighneacht seo freisin mar chuid thábhachtach den imscrúdú. Chuirfear cóip chuig an ngearánach mar eolas.

Ag Imscrúdú gearán

Is é an ról atá ag an Stiúrthóir agus an Oifigeach Comhionannais ná a imscrúdú agus breithiúnas a thabhairt ar ghearáin dá dtagraítear chuig an mBinse. Is féidir é seo a bheith difriúil ón ról atá ag an gCúirt, a chinneann ach amháin ar an bhfianaise os a comhair. Tugtar cumhachtaí forleathana don Stiúrthóir agus Oifigeach Comhionannais ag na hAchtanna Comhionannais agus féadfar na cumhachtaí a dhíriú chuig ceachtar nó an dá pháirtí, nó do thríú páirtithe lena n-áirítear ordú go ndéanfaidh duine freastal os comhair an Stiúrthóra agus faisnéis a mheastar ábhartha a chur ar fáil.

I gcúinsí áirithe, féadfaidh an Stiúrthóir nó an tOifigeach Comhionannais cinneadh a dhéanamh ar déileáil leis an gcás ar bhonn aighneachtaí scríofa amháin agus is féidir sin a chur in iúl do na páirtithe chuige sin.

Déanfaidh an Binse Comhionannais teagmháil leis na páirtithe leis an am agus dáta don éisteacht faoin ghearáin. Tabharfar fógra réasúnta. Má tá ghá le haon cheanglais speisialta ag na páirtithe, nó a n-ionadaithe, nó a gcuid finnéithe, ba chóir dóibh fógra a thabhairt chomh luath agus is féidir, chun éascú le haon cheanglais den sórt sin. Iarrtar ar gach páirtí liosta de na daoine a bheartaíonn siad a thabhairt mar finnéithe agus cuspóir an finné áirithe.

Bíonn go leor éisteachtaí ar siúl in oifigí féin an Bhinse ag Teach Davitt, 65A Bóthar Adelaide, Baile Átha Cliath 2, ach bíonn éisteachtaí ar siúl lasmuigh Bhaile Átha Cliath freisin. Tabhair faoi deara nach bhfuil aon seomraí comhairliúcháin ar fáil ag oifig an Bhinse.

Níl aon cheart uathoibríoch le chur ar atráth. Tugtar atráthanna i gcúinsí eisceachtúla agus ar chúiseanna substaintiúla amháin, agus ní mór iarratais a dhéanamh i scríbhinn a luaithe agus is féidir leis an mBinse. Ní mór d'aon pháirtí a bhfuil ag iarraidh an éisteacht a chur ar athló a chur ar fáil na mionsonraí de na cúiseanna chomh maith le na doiciméadú ábhartha, m.sh. teastais leighis.

An éisteacht agus an cinneadh

Ba chóir a thabhairt faoi deara nach Chúirt é an Bhinse agus nach bhfuil sé faoi réir na fhoirmiúlacht a bhaineann leo. Ta an discréid deiridh leis an Stiúrthóir nó leis an Oifigeach Comhionnanas faoi nósanna imeachta an éisteacht agus láithreacht duine éigin, faoi réir nósanna imeachta córa agus i gcomhlíonadh an cheartais aiceanta.

Críochnaíonn an t-imscrúdú go ginearálta leis an éisteacht an cháis. In imthosca eisceachtúla amháin agus má mheasann an Stiúrthóir nó an tOifigeach Comhionannais gur gá, déanfaidh sé/sí a chinneadh a lorg tuilleadh eolais tar éis na héisteachta.

I gcás ina mainneoidh páirtí a bheith i láthair don éisteacht, ní bheidh an éisteach curtha siar ach amháin i gcás ina bhfuil an Stiúrthóir nó tOifigeach Comhionannais sásta go raibh cosc ar an bpáirtí freastal ar an éisteacht tríd factoirí a bhí lasmuigh dá smacht (m.sh. tinneas tobann dheimhnithe le fianaise liachta). Más rud é nach bhfuil na fíricí iomlána faoi neamhláithreacht páirtí amháin soiléir go leor, déanfaidh an Stiúrthóir nó an Oifigeach Comhionannais cinneadh ar a bhfuil sé cuí go n-atosóidh an éisteacht nó nach bhfuil.  Mar sin féin, déanfar an rogha seo a fheidhmiú ach amháin i gcás inar dealraitheach dó a bheith riachtanach d'fhonn a áirithiú nósanna imeachta cothroma.

Mas rud é nach dtagann an Gearánaí chuig an Éisteacht, is féidir leis an Stiúrthóir nó an tOifigeach Comhionannais a aimsiú nach tabharfar aon fhianaise prima facie idirdhealaithe ar aird agus go mainneoidh an cás. Mas rud é nach dtagann an Freagróir chuig an Éisteacht, is féidir leis an Stiúrthóir nó an tOifigeach Comhionannais leanúint ar aghaidh leis an éisteacht agus cinneadh a dhéanamh bunaithe ar aon fhianaise atá ar fáil.

Beidh an éisteacht a sheoladh ag an Stiúrthóir nó leis an Oifigeach Comhionannais , agus d'fhéadfadh sé/sí aitheantas foirmiúil a lorg ó cheachtar páirtí nó ó aon fhinnéithe. Tá sé de fhreagracht ar na páirtithe agus a n-ionadaithe chun a chinntiú go bhfuil gach eolas ar fáil ar lá na héisteachta, lena n-áirítear aon doiciméid nó finnéithe a bhaineann leis an gcás. Is féidir leis an Stiúrthóir nó leis an Oifigeach Comhionannais ceisteanna a chur le gach páirtí agus le aon fhinnéithe atá i láthair. Tabhairfidh sé/sí an deis do gach páirtí chun fianaise a thabhairt, chun pointí dlí a dhéanamh, chun tras-scrúdú a dhéanamh, agus an deis chun freagra a thabhairt ar an taobh eile. Is féidir a cheadú do na finnéithe fanacht i láthair nó a iarraidh orthu teacht isteach ach amhain le haghaidh tabhairt a fianaise féin. Déanfaidh an Stiúrthóir nó an tOifigeach Comhionannais cinneadh, ag cur nósanna imeachta cothroma san áireamh, cad iad na socruithe atá is oiriúnaí chun tacaíocht a thabhairt le haghaidh an fianaise a chur i láthair, agus an gá príobháideachas a chosaint le linn fianaise íogair.

Mar gheall ar cuspóir an Bhinse chun fóram insroichte a chur ar fáil, cinnteoidh an tOifigeach Comhionannais, a mhéid agus is féidir leis nó léi, nach gcuirfear aon gearánaithe nó freagróirí a bhfuil gan ionadaíocht faoi mhíbhuntáiste.

Cuireann na 'Employment Equality Acts' agus 'Employment Equality Acts' ar fáil go sonrach go gcaithfear le himscrúdú éileamh faoi idirdhealú a bheith ar siúl "go príobháideach". Dá bhrí sin, ní féidir leis an Oifigeach Comhionannais deis a thabhairt do bhaill den phobal i gcoitinne, an preas, nó breathnóirí freastal ar éisteachtaí. Níl taifeadadh an éisteacht a cheadaítear gan toiliú sonracha an Stiúrthóra nó an tOifigeach Comhionannais. Iarrtar ar na bpáirtithe agus a ionadaithe bheith páirteach sa chuspóir chun go mbeadh an éisteacht suaimhneach agus éifeachtach, agus a sheachaint a bheith gan ghá achrannach nó foirmeálta.

I gcomhréir leis na prionsabail an cheartais aiceanta, caithfear a chur ar fáil roimh an éisteacht aon fhianaise ba mhian le ceachtar páirtí a chur i láthair chun tacú lena chás, agus nár leagadh amach sa ghearán, nó aighneachtaí nó aon doiciméid eile, d'fhonn a chur ar fáil deis don pháirtí eile le freagairt a ullmhú.

A luaithe agus is féidir tar éis an t-imscrúdú, déanfar cinneadh i scríbhinn a eisiúint. I gcúinsí teoranta áirithe m.sh. i gcásanna a bhaineann le saincheisteanna íogair go háirithe, déanfaidh an Stiúrthóir nó an tOifigeach Comhionannais i gcomhairle leis na páirtithe ar cheart an Cinneadh a bheith gan ainm. Ní cuirfidh an Stiúrthóir nó an Oifigeach Comhionannais in eagar go haontaobhach ainmneacha na finnéithe a bhí i bhfreastal ar éisteacht. Is nós cleachtais é don Bhinse gan ainmnigh na finnéithe toisc go bhfuil na Éisteachtaí príobháideach.

Foilsítear gach cinneadh (lena n-áirítear foilsiú ar an láithreán gréasáin seo).

Sásamh is féidir a bronnadh

Comhionannas

Faoi alt 82 de na 'Employment Equality Acts', déanfar cinneadh a fhaigheann i bhfabhar gearánaí a chur ar fáil ceann amháin nó níos mó díobh seo a leanas mar is cuí:

  • pá comhionann, ó dháta tharchurtha an éilimh
  • riaráistí an t-easnamh is gá chun pá comhionann a dhéanamh suas , ar feadh suas go dtí uasmhéid de thrí bliana roimh an dáta sin
  • cúiteamh i leith gníomhartha idirdhealaithe nó íospartha a tharla
  • ordú le haghaidh cóireála comhionainne i cibé leith a bhaineann leis an gcás
  • ordú gur chóir duine nó daoine a ghlacadh gníomh sonraithe
  • ordú le haghaidh athfhostú nó athfhruiliú (i gcásanna dífhostaithe), i dteannta nó d'éagmais ordaithe le haghaidh cúitimh
  • i gcásanna dífhostaithe má chinneann an Stiúrthóir nó an tOifigeach Comhionannais nach raibh aon dífhostú idirdhealaitheach, go bhfuil an t-ábhar a tharchur chuig an mBinse Achomhairc Fostaíochta chun cinneadh a dhéanamh an raibh an dífhostú éagórach
  • i gcásanna idirdhealaithe inscne, is féidir an cinneadh a ordú freisin ús a íoc faoin 'Courts Act 1981' ar an tiomlán nó cuid den chúiteamh nó de riaráistí pá comhionann.

Faoi na hAchtanna níl cumhacht le costais dlí a bhronnadh ar aon duine. Mar sin féin, má mheasann an Stiúrthóir nó an tOifigeach Comhionannais go bhfuil duine ag choiscfidh an t-imscrúdú, is féidir leis/léi a ordú go íocfar costais taisteal nó caiteachais eile a thabhóidh le réasún ag duine eile i dtaca leis an imscrúdú.

Stádas Comhionann

Faoi alt 27 den 'Equal Status Act', má chinneann an Oifigeach Chomhionannais i bhfabhar gearánaí beidh foráil do cúiteamh i leith gníomhartha idirdhealaithe nó íospartha a tharla, faoi láthair €6,349 (an t-uasmhéid is féidir bheith bronnta ag an gCúirt Dúiche i gcásanna sibhialta), agus/nó ordú a thabhairt go nglacfaidh duine nó daoine sonraithe gníomhaíocht áirithe.

Faoi na hAchtanna níl cumhacht le costais dlí a bhronnadh ar aon duine. Mar sin féin, má mheasann an Stiúrthóir nó an tOifigeach Comhionannais go bhfuil duine ag choiscfidh an t-imscrúdú, is féidir leis/léi a ordú go íocfar costais taisteal nó caiteachais eile a thabhóidh le réasún ag duine eile i dtaca leis an imscrúdú.

Cineálacha áirithe de ghearán

Pá Comhionann

I gcásanna pá comhionann , féadfaidh an tOifigeach Comhionannais cinneadh fiosrúchán tosaigh a shealbhú chomh luath agus is féidir. Tugann sé seo deis a shoiléiriú nádúr agus cúlra an ghearáin leis an dá pháirtí . I gcásanna áirithe, is féidir leis an Oifigeach Comhionannais a mheas ar dtús an bhfuil aon difríocht pá bunaithe ar fhorais neamh-idirdhealaitheach. Beidh sé/sí ag iarraidh ar an bhfreagróir aighneacht a dhéanamh ar cén fáth a bhfuil an difríocht bunaithe ar fhorais neamh-idirdhealaitheach agus beidh an ghearánaí a iarraidh orthu ansin freagra a thabhairt ar an aighneacht. Má éilíonn an freagróir go bhfuil an ráta éagsúla pá bunaithe ar fhorais seachas aon cheann de na forais idirdhealaitheacha, féadfaidh an tOifigeach Comhionannais a chinneadh imscrúdú a shealbhú faoin bpointe seo. Sa chás seo, déanfaidh an tOifigeach Comhionannais imscrúdú ar dtús agus cinneadh a dhéanamh ar an gceist seo ar leith roimh breithniú ar an gcuid eile den chás.  Tabharfaidh cinneadh a rinne an Oifigigh Chomhionannais faoin réamh-shaincheist seo na cúiseanna a bhaineann leis an gconclúid ar thángthas orthu. Beidh sé a fhoilsiú freisin ar an mbealach céanna le cinntí eile. Má sheasann an cinneadh éileamh an fhreagróra, ansin níl an difríocht sa phá contrártha don Acht agus dá bhrí sin, ní bheidh aon imscrúdú breise. Más rud é nach seasann an cinneadh le éileamh an fhreagróra, rachaidh an tOifigeach Comhionannais ar aghaidh ansin chun imscrúdú a dhéanamh ar an gcuid eile den cháis agus déanfaidh sé/sí cinneadh maidir leis an ábhar substainteach a eisiúint.

Más rud é nach aontaíonn an gearanach agus an freagróir cé acu an raibh an gearánaí ag déanamh "an cineál céanna oibre" leis an gcomparadóir roghnaithe, is féidir leis an Oifigeach Comhionannais socrú leis an da páirtí ag an bpointe seo a sheoladh iniúchadh oibre.

Beidh an tOifigeach Comhionannais ag iarraidh freisin ar an ngearánaí a leagan amach ina n-aighneacht cén fáth a measann siad go bhfuil siad ag déanamh obair chomhionann nó obair ar comhionann a luach, leis an gcomparadóir ainmnithe. Beidh sé/sí ag iarraidh ar an ngearánach a chur san áireamh tuairisc ar phost as a gcuid oibre féin agus ceann amháin le haghaidh obair an comparadóir ainmnithe.

Beidh an tOifigeach Comhionannais a iarraidh ar an bhfreagróir a leagan amach cén fáth nach bhfuil an gearánaí ag déanamh obair chomhionann nó obair ar comhionann a luach, leis an gcomparadóir ainmnithe. Beidh sé / sí a iarraidh ar an bhfreagróir a chur san áireamh sainchuntas poist d'obair an ghearánaí agus obair an comparadóir ainmnithe.

Pinsin Ceirde

Déileáiltear le pinsin cheirde leis faoi na 'Pensions Acts 1990-2012' agus tá siad eisiata go sonrach ó na 'Employment Equality Acts'. Siad pinsin cheirde, tríd is tríd, an grúpa sochair cheirde ar fáil ag fostóir (nó ag daoine féinfhostaithe) a phléann le foirceannadh seirbhíse, scor, seanaois nó bás (pinsin scoir, cnapshuimeanna atá iníoctha ar scor, pinsin baintreach (fir), srl). Déantar na 'Pensions Act' a leasú go substaintiúil faoin 'Social Welfare (Miscellaneous Provisions) Act 2004'. Le héifeacht ó 5 Aibreán 2004, tá sé neamhdhleathach (le heisceachtaí sonraithe) a idirdhealú bunaithe ar aon cheann de na naoi bhforas chosaint (inscne, stádas pósta, stádas teaghlaigh, aois, míchumas, cine, reiligiún, gnéaschlaonadh, ballraíocht den Lucht Siúil ) i rialacha na scéime pinsean ceirde. Is féidir le aon duine a mheasann go raibh siad curtha leatrom nó go raibh íospairt, gearán a tharchur chuig an mBinse Comhionannais.  Ba chóir a thabhairt faoi deara gur is é Iúil 2003 an dáta "leibhéalta suas" i ndáil le foras cine, agus 1990 i ndáil leis an talamh inscne.

D'athraigh an Social Welfare (Miscellaneous Provisions) Act 2004 na nósanna imeachta agus a shimpliú an próiseas chun éilimh a dhéanamh. Tá na nósanna imeachta cosúil leis na cinn faoi na 'Employment Equality Acts', mar a thuairiscítear thíos:

  • Is féidir Foirm PA1 a úsáid i thagraíonn na cásanna
  • Ní mór éilimh a tharchur laistigh de shé mhí ó dháta foirceanta na fostaíochta iomchuí (insínte go dtí 12 mí uasta le haghaidh ar chúis réasúnach)
  • Baineann an nós imeachta 'ceart chun faisnéise' leis
  • Féadfaidh an Bord Pinsean gearán a tharchur freisin faoi na hAchtanna, in imthosca sonraithe
  • Tá idirghabháil ar fáil do na héilimh seo
  • Níl gá ag an gearánaí a thaispeáint an cineál céanna oibre (mar atá faoi na 'Employment Equality Acts'), ach d'fhéadfadh gá a thaispeáint go bhfuil a staid inchomparáide le fostaí eile a éilíonn sé go bhfuil cóir níos fabhraí aige/aici
  • Is féidir leis an mBinse ceisteanna a tharchur chuig an mBord Pinsean le comhairle theicniúil i gcás inar cuí
  • Tá cinneadh an Bhinse ceangailteach ó thaobh dlí
  • San áireamh, forálfaidh an sásamh fógairt go bhfuil aon riail idirdhealaitheach neamhbhailí ó cheann de raon dátaí, ordú le haghaidh cóireála comhionainne ó dháta sonraithe, agus ordú leibhéalta-suas le sochair iníoctha.I gcásanna de dífhostaithe faoi na 'Pensions Acts', féadfar cúiteamh (suas go dtí an uasteorainn céanna uasta mar faoi na 'Employment Equality Acts'), agus/nó athshuímh nó athfhruiliú a ordú. Féadfaidh na cinntí a achomharc mar atá faoi na 'Employment Equality Acts'.

Féach freisin ar www.pensionsboard.ie le haghaidh tuilleadh eolais.

Comhaontuithe comhchoiteanna

Faoi na 'Employment Equality Acts', féadfar cás a tharchur chuig an Stiúrthóir maidir le comhaontú comhchoiteann má bhíonn aon fhoráil a bhunaíonn difríochtaí i bpá nó a chóireáil ar aon cheann de na forais idirdhealaitheacha. Féadfaidh an gearánach a bheith ina fhostaí tionchar ag an gcomhaontú comhchoiteann, nó an tÚdarás Comhionannais. Déileáiltear leis na gearáin faoi nósanna imeachta sonracha a leagtar síos in ailt 86-87 de na hAchtanna agus d'fhéadfadh, dá bhrí sin, bheith éagsúil ó nósanna imeachta i gcineálacha eile de na cásanna. Go háirithe, is freagóirí iad na páirtithe go léir sa comhaontuithe comhchoiteanna. Tá idirghabháil ar fáil faoi na coinníollacha atá leagtha amach in alt 86. Is cinneadh á dhearbhú go bhfuil an soláthar idirdhealaitheach ar neamhní, an fhoirm amháin de sásaimh atá ar fáil faoi na hAchtanna. Forálann na hAchtanna go más cuí leis an mBinse gur cuí é, féadfaidh sé treoir a chur ar fáil do na páirtithe sa chomhaontú maidir le conas d'fhéadfaí forálacha malartacha dleathach a cheapadh.

Struchtúr Seisiúin Idirghabhála - Samhail Idirghabhála an Bhinse Comhionannais

Seisiún Idirghabháil - Réamhrá

Tá seisiúin idirghabhála sceidealta de ghnáth ar feadh thart ar dhá uair an chloig ar fad. Sula dtosaíonn an seisiún idirghabhála comhpháirteach, cuireann an Idirghabhálaí é fein ar aithne do gach taobh ar leithligh, agus leagann sé/sí amach conas a bheartaíonn sé/sí a dhéanamh ar an seisiún a stiúradh. Thógann sé seo de ghnáth ach cúpla nóiméad ar fad agus tá sé deartha chun suaimhneas a thabhairt do na páirtithe maidir leis neamhfhoirmiúlacht an bpróiseas agus chun cabhrú leo a chur ar a suaimhneas.

Tosaíonn an Idirghabhálaí de ghnáth ar an bpróiseas idirghabhála iomlán ag míniú na treoirlínte agus na prionsabail is bun leis an bpróiseas idirghabhála agus go háirithe ar nádúr deonach agus rúndacht an phróisis. Go ginearálta ag tosú leis an ngearánaí, iarrtar ar an dá thaobh a rá leis an Idirghabhálaí a taobh den scéal - cad a tharla óna thaobh féin chun iad a thabhairt os comhair an Bhinse Chomhionannais, conas a mhothaíonn siad faoi na cúinsí a bhain leis an teagmhas d'idirdhealú líomhnaithe, ina thuairimse cad a tharla ag am an teagmhais agus an cineál réiteach a bhraitheann siad a bheith cuí sna himthosca..

Is gné thábhachtach den phróiseas idirghabhála é an idirphlé seo mar tugann sé deis do na páirtithe a rá cad a tharla óna thaobh, cé éisteann an taobh eile. I go leor cásanna d'fhéadfadh sé seo a bheith ar an chéad uair do na páirtithe a labhairt lena chéile ó tharla eachtra líomhnaithe an idirdhealaithe. I gcásanna áirithe bfhéidir nár phlé na páirtithe na saincheisteanna duine le duine riamh.

Seisiún Idirghabhála - Aithint na Saincheisteanna

Cabhróidh an Idirghabhálaí leis na páirtithe chun na difríochtaí eatarthu a aithint agus na príomhcheisteanna a gcaithfear aghaidh a thabhairt orthu. Murab ionann ag Oifigeach Comhionannais, ní chuireann an Idirghabhálaí torthaí a dhéanamh i ndlí nó i ndáiríre, agus ní féidir leis / léi seasamh a thógaint maidir le cibé an gcreideann sé / sí an scéal go léir nó cuid de, ó thaobh amháin nó ón taobh eile. Ní dhéanann an Idirghabhálaí comhairle a thabhairt do ceachtar thaobh ach is féidir leis/léi a chur in iúl dóibh fhoinsí faisnéise (m.sh. Cinntí Oifigeach Comhionannais) agus comhairle (comhairleoirí dlí, ceardchumainn, an tÚdarás Comhionannais, Ionaid Eolais do Shaoránaigh agus comhlachtaí deonacha), nuair is cuí.

Iarrtar ar na páirtithe conas a d'fhéadfadh siad a fheiceáil ar an díospóid a réiteach agus, más mian leo dul i mbun caibidlíochta maidir le gnéithe áirithe den chreat, cabhróidh an Idirghabhálaí leo. I roinnt cásanna tá sé úsáideach chun na mionsonraí de lonnaíocht idir an dá thaobh a phlé ar leithligh ag taobh-comhdháil (Cácas).

Seisiún Idirghabháil - Comhaontú

Má tá an bhonn le haghaidh comhaontú bainte amach idir na páirtithe ag an idirghabháil, is féidir leis an Idirghabhálaí dul ar aghaidh i gceann amháin de dhá bhealach. I gcásanna ina bhfuil ionadaíocht an dá thaobh nó ina bhfuil toradh simplí i gceist, mar shampla leithscéal, féadfaidh na páirtithe chur in iúl rogha don Chomhaontú Idirghabhála a dhréachtú agus a shíniú ar an lá. I gcásanna den sórt sin, má tá an tEadránaí sásta go dtuigeann an dá thaobh go hiomlán na téarmaí agus coinníollacha an chomhaontaithe idirghabhála, éascóidh an Idirghabhálaí do na páirtithe le doiciméad Comhaontú a ullmhú agus a shíniú ann agus ansin..

Mar mhalairt air sin, má tá ar réiteach casta i gceist is féidir leis an tEadránaí a chinneadh a thabhairt roinnt ama do na páirtithe a díolama cad atá comhaontaithe. I gcúinsí den sórt sin, béarfaidh an tEadránaí an faisnéis leis/léi agus ansin déanfaidh sé/sí taifead i scríbhinn de théarmaí na socraíochta mar a fheiceann sé/sí iad. Cuirfear an dréacht-Chomhaontú ansin chuig an dá thaobh le breithniú lena chinntiú go dtuigeann siad go hiomlán na téarmaí socraíochta i gceist.  De réir sin a dhéanamh, tugtar deis don dá thaobh chun smaoineamh air roimh iarrtar orthu go foirmiúil an gComhaontú a shíniú.

Nuair a bhfuil gach páirtí sásta le téarmaí deiridh na socraíochta, iarrtar ar an dá pháirtí é a shíniú. Nuair a sínítear an lonnaíocht tá sé ceangailteach ó thaobh dlí agus féadfar é a chur i bhfeidhm ar iarratas chun na Cúirte Cuarda. Seoltar cóip den Chomhaontú go foirmiúil chuig gach pairtí chomh maith le fógra go bhfuil comhad an ghearáin dúnta ag an mBinse. Tá cóip den chomhaontú coinnithe freisin ag an mBinse Comhionannais.

Seisiún Idirghabháil - Neamh-Réiteach

Más rud é nach dtagtar ar chomhaontú agus gur dealraitheach don tEadránaí nach féidir an cás a réiteach trí idirghabháil, beidh fógra sa chéill sin a eisiúint ag an tEadránaí don dá pháirtí. Más mian le gearánaí iarratas a atosú an imscrúdaithe ní mór dó/di iarratas a dhéanamh chuig Stiúrthóir an Bhinse Comhionannais do atosú ar an imscrúdú ar an gcás laistigh de 42 lá ó eisiúint an fhógra neamh-réiteach. Más rud é nach bhfuil iarratas ar atosú an imscrúdaithe déanta i gceart laistigh den tréimhse 42 lá, scoirfidh an Binse de dlínse sa chás.

Cigireachta (An tÚdarás Náisiúnta um Chearta Fostaíochta)

Réamhrá

Thiteann gearáin áirithe le iniúchadh ag Seirbhísí Comhlíonta de NERA (An tÚdarás Náisiúnta um Chearta Fostaíochta). Beidh iniúchtaí faoi chearta fostaíochta agus na fiosrúcháin a bhaineann leo, déanta ag cigirí, d'fhonn dul i ngleic leis na saincheisteanna atá tagraítear sa ghearán agus comhlíonadh go ginearálta.

Próiseas Cigireachta

Tá sonraí faoi na slí ina ndéanann NERA a chigireachtaí, chomh maith le faisnéis maidir le conas a ullmhú le haghaidh iniúchadh, cad iad na taifid is gá ag an cigire NERA, agus cad iad na torthaí na n-iniúchtaí, le fáil sa foilseachán An Employers Guide to NERA Inspections.

Go ginearálta, tá na cumhachtaí seo a leanas faoi reachtaíocht chearta fostaíochta agus caidrimh thionsclaíoch ag na Cigirí -

  • Dul isteach in aon áitreabh ag am réasúnta
  • Radharc na taifid a éileamh
  • Taifid a iniúchadh
  • Cóipeanna de thaifid a ghlacadh
  • Agallamh a chur agus eolas a cheangal ar duine ábharta

Taifid a theastaíonn do Cigireachta

Is iad na taifid atá sa liosta thios atá riachtanach ag an Cigire le linn na cigireachta -

  • Uimhir chláraithe an fhostóra leis na Coimisinéirí Ioncaim
  • Ainm Iomlán, Seoladh agus Uimhir PSP do gach fostaí (lánaimseartha agus páirtaimseartha)
  • Téarmaí fostaíochta do gach fostaí
  • Sonraí Párolla (Comhlán go Glan, Ráta in aghaidh na huaire, Ragobair, Asbhaintí, Sealobair agus Préimheanna eile agus Liúntais, Coimisiúin agus Bónais, Táillí Seirbhíse, srl)
  • Cóipeanna de Duillíní pá
  • Rangú poist Fostaithe
  • Dátaí tosaithe agus, nuair is iomchuí, dátaí foirceannadh fostaíochta
  • Uaireanta oibre do gach fostaí (lena n-áirítear amanna tosú agus críochnú, sosanna béile agus tréimhsí scíthe). Is féidir iad seo a bheith i bhfoirm Foirm OWT1 (nó i bhfoirm cosúil go substaintiúil)
  • Clár de fostaithe faoi 18 mbliana d'aois
  • Cibé bord agus / nó iostas a bheith soláthraithe agus sonraí ábhartha
  • Laethanta Saoire agus teidlíochtaí Saoire Poiblí a fhaigheann gach fostaí
  • Aon doiciméadú atá riachtanach chun léiriú comhlíonadh le reachtaíocht chearta fostaíochta
  • Ceanglaítear taifid breise a choiméad ag brath ar an earnáil/gnothas atá i gceist, agus an reachtaíocht faoina bhfuil an iniúchadh á dhéanamh

Comh-Imscrúduithe

Déanann an Comhaontú Náisiúnta Comhpháirtíochta Sóisialta, 'I dTreo 2016', foráil do comhordú níos mó idir na heagraíochtaí atá i gceist le comhlíonadh cearta fostaíochta.

Go háirithe, forálann sé go glacfaidh cigirí NERA páirt leis an Roinn Coimirce Sóisialaí agus na Coimisinéirí Ioncaim a bheith ag obair le chéile in Aonaid Comh-Imscrúdaithe (JIUs). Is é an ról atá ag an JIUs chun aghaidh a thabhairt ar limistéir ina léiríonn an fhianaise go bhfuil neamh-chomhlíonadh.

Forálann an 'Social Welfare and Pensions Act, 2007', a tháinig i bhfeidhm ar an 30 Márta 2007 do mhalartú sonraí ábhartha fostaíochta idir na Coimisinéirí Ioncaim, an tAire Coimirce Sóisialaí agus ag an Aire Fiontar, Trádála agus Nuálaíochta.

Cuireann an malartú feabhas ar cigireachta ó lá go lá, ionchúiseamh agus gníomhaíocht forfheidhmithe laistigh de NERA. Glacann cigirí NERA páirt freisin in imscrúduithe comhpháirteacha le Cigirí ón Roinn Coimirce Sóisialaí agus ó na Coimisinéirí Ioncaim, agus leanfaidh sé ar aghaidh chun tabhairt faoi cigireacht den sórt sin sa todhchaí.

Leantach ar an Cigireacht

Cuirfear na ghearánaithe ar an eolas go tráthrialta, nó ar fhiosrúchán ón ngearánach, ar dul chun cinn an imscrúdú.

Tar éis na cigireachta a bheith curtha i gcrích déanfaidh an Cigire teagmháil leis an bhfostóir i scríbhinn chun comhairle a thabhairt ar thoradh an cigireacht.

Go ginearálta, nuair atá sáruithe aitheanta, is féidir le Seirbhísí Cigireachta NERA ceann amháin nó níos mó de na gníomhartha seo a leanas a thabhairt::

  • Litir a eisiúint chuig an bhfostóir ag iarraidh orthu na sáruithe a cheartú
  • An t-ábhar a tharchur chuig Seirbhísí Dlí le haghaidh ionchúisimh
  • Cigireacht breise a dhéanamh

I gcás ina bhfuil pá neamhíoctha dlite d'fhostaithe, táthar ag súil go gcuirfidh an fostóir ar aghaidh i scríbhinn deimhniú ghéilliúlacht agus fianaise go bhfuil an íocaíocht déanta leis an bhfostaí laistigh de mhí amháin. Ag brath ar na himthosca, féadfar an teorainn ama ar aon mhí amháin a bheith shínte más féidir leis an bhfostóir a léiriú don cigire go bhfuil forais bailí ann nach féidir chomhlíonadh leis an spriocdháta tosaigh.

Má mhainníonn fostóir freagra (nó soláthraíonn freagra neamhleor) d'fhéadfadh sé seo tús a chur le dara iniúchadh mar aon le fógra go mbeadh aon sárú (nua nó leanúnacha) curtha ar aghaidh go huathoibríoch chuig Seirbhísí Dlí le haghaidh ionchúisimh.

Idir-réitigh (An Coimisiún um Chaidreamh Oibreachais)

Réamhrá

Is próiseas deonach Chomhréitigh ina n-aontaíonn na páirtithe i ndíospóid chun leas a bhaint tríú páirtí neodrach agus neamhchlaonta chun cabhrú leo a gcuid difríochtaí a réiteach.

Má dtagraítear conspóid chun idir-réitigh, cuireann an Coimisiún um Chaidreamh Oibreachais seirbhís idir-réitigh ar fáil trí Oifigigh Caidrimh Thionscail de chuid an Choimisiúin a bheith mar chathaoirleach ar 'comhdhálacha comhréitigh'. Uaireanta is 'Oifigeach Caidrimh Thionscail' nó 'Oifigeach Comhréitigh' an t-ainm a thugtar ar na hOifigigh seo.

Tá comhdhálacha idir-réitigh bunúsach ar fhadú ar an bpróiseas idirbheartaíocht dhíreach, le cathaoirleach neamhspleách i láthair chun stiúradh an plé, agus a iniúchadh bealaí féideartha lonnaíochta ar bhealach neamh-dochrach. Tá rannpháirtíocht sa phróiseas idir-réitigh deonach, agus mar sin freisin tá na torthaí. Tá na réitigh bainte amach ach amháin trí chomhaontú, cibé acu trí idirbheartaíocht agus comhaontuithe atá éascaithe idir na páirtithe féin, nó ag na páirtithe i gcomhaontú le téarmaí lonnaíochta atá molta ag an Oifigeach Idir-réitigh.

Ag socrú ar dáta le haghaidh idir-réitigh

Déanfaidh an Coimisiún gach iarracht a shocrú comhdháil idir-réitigh ag am agus suíomh a oireann an áisiúlacht na bpáirtithe. Tá foireann na foirne rúnaíochta ag gabháil don obair seo. Cuidíonn sé le socrú an bpróiseas comhréitigh ag dáta luath má dheineann na cliaint a ndícheall glacadh le na dátaí is luaithe ar fáil ón gCoimisiún. Is go minic ag an gcéim seo gur féidir a tharlaíonn moilleanna lasmuigh de smacht an Choimisiúin.

Ag ullmhú le haghaidh idir-réitigh

Tá sé tábhachtach a mheabhrú go, d'ainneoin aon chúnamh ar fáil ag an gCoimisiún, is iad an páirtithe féin a chinneann ar deireadh thiar ar an toradh comhdháil idir-réitigh. Dá bhrí sin, tá sé tábhachtach go ndéanann na páirtithe ullmhóidí cuí d'idir-réiteach agus go dtagann siad i bhfráma intinne a chabhródh le saincheisteanna a réiteach faoi dhíospóid. Ba chóir an méid seo a leanas a chur san áireamh:

  • Ba chóir go mbeadh iarracht ar díospóireachtaí áitiúla, agus ba chóir go mbeadh tuiscint mhaith ag na páirtithe faoi na saincheisteanna dá dtagraítear chun comhréitigh
  • Ní féidir le míreanna nua nó breise a chur ar chlár oibre an lae don comhdháil idir-réitigh gan comhaontú an dá pháirtí agus i gcomhairle leis an Oifigeach Idir-réitigh
  • Ba chóir an dá thaobh iarracht a dhéanamh a thuiscint imní agus suíomh an duine eile, agus a bheith réidh a bheith solúbtha nuair is cuí. Ní chiallaíonn sé seo géilleadh le stádas a bhfuil neamh-údartha nó neamhbhailí, ba chóir a bheith aitheanta mar sin ag an dá thaobh
  • Ba chóir go mbeadh sainordú leordhóthanach ag na ionadaithe chun go mbéadh díospóireacht maith ann, agus de ghnáth go mbéadh siad réidh chun tograí cóir agus réasúnta a mholadh chun a gcuid phríomhoidí
  • Ba chóir do páirtithe breithniú a dhéanamh roimh an gcomhdháil faoi réitigh féideartha ar shaincheisteanna, lena n-áirítear aon bealaí gur mian leo go ndéanfadh an t-ídirghabhálaí iniúchadh a dhéanamh leis an bpáirtí eile ar bhonn 'gan dochar'
  • Ba chóir taighde faisnéis ábhartha a dhéanamh roimh ré agus é a chur ar fáil ag an gcomhdháil. Ba chóir breithniúchán a thabhairt do chur ar fáil don Oifigeach Idir-réitigh d'aon sonraí casta nó aighneachtaí i scríbhinn i bhformáid atá oiriúnach, mar shampla, aighneacht ghairid nó cairteanna nó graif

Cad a bheidh ar súil ar seisiún idir-réitigh

Seisiún Comhchoiste Oscailte

Tosaíonn comhdháil chomhréitigh de ghnáth i 'seisiún comhpháirteach', leis na páirtithe ar an dá thaobh den tábla idirbheartaíochta agus an tOifigeach Idir-réitigh ag ceann an tábla ag gníomhú mar Chathaoirleach. Thugann an dá pháirtí breac-chuntas ar na saincheisteanna agus ar a seasaimh faoi seach, d'fhonn a thabhairt ar an Oifigeach Idir-réitigh tuiscint tosaigh ar an gcás. (Ar ócáidí, i gcás ina bhféadfadh an caidreamh idir na páirtithe a bheith deacair, is féidir leis an tOifigeach Idir-réitigh chinneadh a dhéanamh cruinniú leo ar leithligh ar an gcéad ásc. Áfach, níl sé seo an norm.)  Táthar ag súil go ndéanfar na páirtí 'labhairt tríd an chathaoir' agus go dtaispeánfadh siad meas ina n-úsáid teanga, ag coimeád i gcuimhne gur is é cuspóir an phróisis chun a bheith muinteartha.

Seisiún Taobh 

Tar éis an 'seisiún comhpháirteach' tosaigh, a choinnítear cothrom gearr de ghnáth, déanfaidh an tOifigeach Idir-réitigh cruinniú leis na páirtithe ar leithligh, i seomraí ar leith, ar cad atá ar a dtugtar 'seisiún taobh'.

I seisiún taobh, beidh an tOifigeach Idir-réitigh ag súil an dá pháirtí chun an cás a phlé go hoscailte agus go hionraic leis/léi. Féadfaidh an tOifigeach Idir-réitigh ceisteanna a chur freisin ar fonn tuiscint níos iomláine ar na saincheisteanna agus argóintí a fháil. Tá sé tábhachtach go bhfuil tuiscint mhaith ag an t-Idirghabhálaí faoi smaointeoireacht agus imní an dá thaobh, mar cabhroidh sé seo leis/léi chun na páirtithe a stiúradh chun teacht ar réitigh is fearr a oireann dóibh.

Is féidir leis an Idir-réitigh tréimhsí fada a chaitheamh i seisiún-taobh le ceachtar nó leis an dá pháirtí. Ní chóir é seo a bheith neamh-léirmhínithe go bhfuil an tOifigeach Idir-réitigh ag tabhairt níos mó am le éisteacht le aon taobh nó leis an gceann eile, nó ar bhealach éigin bheith i bhfabhar páirtí amháin thar an gceann eile. Uaireanta tá gá ag an comhréiteoir níos mó ama a chaitheamh le aon phairtí ná an ceann eile, dfhonn an eolas atá á lorg aige/aici a fhail, agus chun réitigh indéanta a iniúchadh faoi na saincheisteanna. Uaireanta, d'fhéadfadh sé seo i gceist go leor am a chaitheamh le dúshlán a chur faoi seasaimh atá de réir cosúlachta lag nó neamh-tacaíochta, ag ceachtar taoibh d'fhonn an próiséas a chur chun cinn. Is cuspóir tábhachtach den chomhdháil taobh chun cur ar chumas a chur ar siúl in éagmais an pháirtí eile.

De gnáth, rachfaidh an comhréiteoir ó pháirtí go páirti, thar agus os a chionn, d'fhonn iarracht a dhéanamh chun na cainteanna a bhogadh i dtreo lonnaíochta. Ag baint úsáide as na léargais agus eolas a bhfuair sé/sí ó na páirtithe, agus a thaithí/a taithí féin i gcúrsaí caidrimh thionsclaíoch,déanfaidh an t-idirghabhálaí iarracht chun an plé a bogadh i dtreo socrú. D'féadfar seasaimh agus cuntar seasaimh a iompar idir na páirtithe go dtí go dtiocfar ar chomhaontú. Chomh maith leis an mbealach seo, is féidir leis an idirghabhálaí moltaí neamhfhoirmiúil a dhéanamh le ceachtar páirtí chun cabhrú leis an bpróiseas. Más gá, is féidir leis an tOifigeach Idir-réitigh ar deireadh thiar, a mholtaí féin ar shocrú a chur chuig na páirtithe, ar choinníoll go bhfuil na páirtithe toilteanach glacadh leo nó ar a laghad chun iad a mholadh chun a gcuid príomhoidí chun glacadh leis. (I gcás go ndiúltófaí tograí den sórt sin ina dhiaidh sin ag ceachtar den dá thaobh, de gnáth ta siad aistarraingthe agus a mheastar a bheith gan stádas sa díospóid.)

Tráth ar bith i rith an phróisis réitigh, is féidir le haon pháirtí cuasán a ghlacadh d'fhonn cúrsaí a bhreithniú go príobháideach eatarthu féin.

Dá bhrí sin, tá an comhréiteoir ag brath ar comhoibriú na bpáirtithe ag iarraidh teacht ar réiteach. Tá sé/sí ag brath ar a dtoilteanas a bheith oscailte agus macánta i gcomhdháil taobh agus dul i mbun caibidlíochta agus a seasaimh a mhodhnú d'fhonn teacht ar chomhaontú. I gcónaí, tá an idirghabhálaí neamhchlaonta agus neodrach, agus níl aon leas sa toradh comhdháil seachas a fheiceáil socraithe ar cibé téarmaí is sásúla do na páirtithe.

Seisiún comhpháirteach deiridh

I gcás ina mbeidh comhaontú bainte amach, nó go bhfuil moltaí socraíochta déanta ag an Oifigeach Idir-réitigh, nó fiú i gcás ina bhfanann easaontais, de gnáth tógfaidh an t-idirghabhálaí na páirtithe ar ais le chéile chun a dhearbhú na sonraí reatha ar an staid ar fud an tábla. Feidhmíonn sé seo mearbhall nó míthuiscintí a sheachaint i díospóidí atá go minic casta agus il-eisiúint. Más iomchuí, féadfaidh an doiciméadú ag deimhniú ar thoradh na comhdhála a tharraingt suas ansin agus san áit sin nó laistigh de thréimhse ama comhaontaithe, ag brath ar riachtanais an staid.

Atráthanna agus tarchuir chuig an gCúirt Oibreachais

Tá sa réigiún de 80% de na díospóidí réitithe trí chomhréitigh.Uaireanta, áfach, tá gá le roinnt comhdhálacha sula ndéantar an próiseas i gcrích, ag brath ar an líon agus ar chastacht na saincheisteanna atá i gceist.  Is féidir Atráthanna a chomhaontú, toisc nach raibh go leor am ar an lá nó chun a chumasú na páirtithe a sheasaimh féin a cíoradh, agus teacht ar ais lá eile chun iarracht eile ar chomhréiteach. I gcásanna áirithe, féadfaidh na páirtithe dul ar ais chuig díospóireachtaí áitiúla bunaithe ar an dul chun cinn a rinneadh ar chomhréiteach.

Más rud é, áfach, nach dtagtar ar chomhaontú, agus níl aon phointe i iarrachtaí breise chun teacht ar chomhréiteach, d'fhéadfadh an dá pháirtí aontú le díospóid a tharchur chuig an gCúirt Oibreachais. Déanfaidh an tOifigeach Idir-réitigh an tarchur is gá chun na Cúirte, tar éis dul i gcomhairle leis an gCoimisiún agus ar choinníoll go bhfuil sé sásta nach mbeidh aon iarrachtaí breise dá chuid in ann an t-ábhar a réiteach leis an gCoimisiún.

Cúiseanna ar moilleanna

Déanann Choimisiún déileáil le díospóidí curtha ar aghaidh chuig Comhréiteach chomh tapa agus is féidir. Mar sin féin, tarlaíonn moill uaireanta ar chúiseanna nach bhfuil faoi smachta an gCoimisiún.

Is iad na cúiseanna is mó:

  • neamh-dóthain mionsonraí sa tarchur tosaigh;
  • moill ag páirtithe freagra a thabhairt ar chuirí ón gCoimisiún chun comhréitigh;
  • diúltú ag páirtithe faoi na dátaí is luaithe ar fáil d'idir-réiteach, agus deacrachtaí teacht ar chomhaontú luath faoi dátaí oiriúnach don dá pháirtí;
  • gan aon phlé áitiúla cuí roimh an Comhréitigh, a éilíonn atreoruithe ar ais go dtí cainteanna áitiúla;
  • teip a ullmhú i gceart le haghaidh idir-réitigh, nó chun dul i mbun na saincheisteanna ar chomhréiteach, gur gá le atráth agus comhdhálacha ath-thionóltar.

Má tá tú buartha faoi moill dealraitheach in aon cás a tharchur leat chun idir-réitigh, déan dteagmháil le Rúnaíocht an Choimisiúin ar eolas faoin ábhar. Tá oifigigh Idir-réitigh ar fáil freisin más gá.

Le haghaidh tuilleadh eolais maidir le réitigh, déan teagmháil le

Labour Relations Commission,
Tom Johnson House, Haddington Road,
Dublin 4, Ireland.
Teil: +353 1 6136700
Facs: +353 1 6136742
R-phoist: info@lrc.ie

Binse Díospóidí an Tionscail Tógála

Bunaíodh an Bhinse Díospóidí an Tionscail Tógála (CIDT) faoin Chomhaontú Fostaíochta Cláraithe don Tionscail Tógála. Bhí sé ceaptha ag na páirtithe don Tionscail Tógála Chomhchomhairle Thionsclaíoch (CIJIC) mar mheicníocht um réiteach díospóide do thionscal na tógála. Tá nósanna imeachta curtha i bhfeidhm ag an gCoimisiún um Chaidreamh Oibreachais, atá deartha chun éascú ar oibriú éifeachtach.

Ar iarratas ó na páirtithe sa CIJIC, éascaíonn Rannóg na Seirbhísí Comhréitigh bainistíocht cásanna dá dtagraítear don Binse Díospóidí an Tionscail Tógála (CIDT). Baineann na ceisteanna is coitianta a thagann chun cinn i atreoruithe chuig an CIDT le pá, coinníollacha fostaíochta, sárú líomhnaithe ar an REA agus dífhostú éagórach.

Ar iarratas na bpáirtithe chuig an CIJIC, freisin, cuireann an Rannóg na Seirbhísí Comhréitigh cathaoirleach neamhspleách ar éisteachtaí an Bhinse, ar a bhfuil freisin ionadaí fostóir agus fostaithe. Is é cleachtas an Binse cinneadh a eisiúint sa chás ach amháin go bhfuil aontoilíocht i measc comhaltaí an Bhinse

Idirghabhála sa Láthair Oibre (An Coimisiún um Chaidreamh Oibreachais)

Soláthraíonn Idirghabhála sa Láthair Oibre deis dóibh siúd atá páirteach chun aghaidh a thabhairt ar na saincheisteanna, roghanna a fhiosrú agus teacht ar toradh inoibrithe trí chúrsa comhshásúil gníomhaíochta. Tá an próiseas solúbtha agus is féidir a chur in oiriúint ag brath ar staideanna aonair ach go bunúsach atá bunaithe ar a thabhairt ar gach duine lena mbaineann deis a thabhairt dá thaobh den scéal agus a bheith ag obair leis an bpáirtí eile chun teacht ar réiteach. Is féidir faoin bpróiseas meascán comhchruinnithe nó cruinnithe leis an idirghabhálaí amháin. Tá an próiseas ar fad dírithe ar gach duine i gceist a bheith compordach leis an bpróiseas agus ar iniúchadh gníomhach a dhéanamh ar réitigh féideartha. I measc roinnt príomhphrionsabail a rialaíonn an próiseas tá:

  • Tá sé deonach - is féidir é a ghlacadh ach amháin ar siúl ar an mbonn go bhfuil gach taobh toilteanach páirt a ghlacadh. Is féidir le duine ar bith a tharraingt siar ag céim ar bith más mian leo
  • Tá sé faoi rún - tá an próiseas príobháideach agus faoi rún do na páirtithe mura socraítear a mhalairt. Tabhairfidh sé seo muinín do na páirtithe a chur in iúl go cruinn conas a bhraitheann siad agus muinín chun réitigh a iniúchadh gan dochar
  • Tá sé go tapa - tógann sé ar siúl chomh luath agus a ceadaíonn sceidil, srl
  • Tá sé dírithe ar réiteach - is é cuspóir an chleachtaidh teacht ar réiteach inoibrithe agus frithpháirteach comhaontaithe chun an eisiúint de choimhlint nó difríochta.
  • Tá sé neamhchlaonta - Tá an t-idirghabhálaí neamhchlaonta agus ní glacfaidh sé/sí taobh.

Tá seirbhís idirghabhála an Choimisiúin um Chaidreamh Oibreachais dírithe ar chúnamh a thabhairt do pháirtithe chun déileáil go héifeachtach le saincheisteanna a thagann chun cinn san ionad oibre. Trí bheith páirteach i idirghabhail, níl aon oibleagáid ar aon pháirtí tiomantas a thabhairt do nós imeachta ar bith eile sa chás go bhfanann an fhadhb tar éis idirghabhála. Beidh an próiseas níos fearr nuair is mian leis an dá pháirtí an eisiúint a réiteach agus ata aontaithe go comhpháirteach gur is é an t-idirghabháil an modh is fearr chun an réiteach a fhail.

In ainneoin seo, déanfaidh an Coimisiún iarracht comhaontú ar bheith rannpháirteach san idirghabháil, nuair nach bhfuil ach páirtí amháin ag lorg an idirghabhail. Áfach, tá an próiseas deonach agus níl cumhacht ag an gCoimisiún iallach a chur ar freastal.

I gcás fadhb fágtha gan réiteach, cuideoidh an t-idirghabhálaí leis na páirtithe teacht ar chomhaontú ar bhealach ar aghaidh i ndáil leis na saincheisteanna.