
EMPLOYMENT APPEALS TRIBUNAL
 
CLAIM OF: CASE NO:
EMPLOYEE UD2164/2009

- claimant MN2007/2009
against
 
EMPLOYER

 - respondent 
 
under
 

UNFAIR DISMISSALS ACTS, 1977 TO 2007
MINIMUM NOTICE AND TERMS OF EMLOYMENT ACTS, 1973 TO 2005

 
 
I certify that the Tribunal
(Division of Tribunal)
 
Chairman:    Mr. P. J. O’Leary B.L.
 
Members:     Mr. M. J. Murphy
                     Mr. O. Nulty
 
heard this appeal at Cavan on 27 January 2011

       and 10 November 2011
 
Representation:
 
Claimant: Ms. Lorna Lynch BL instructed by:

Phelan Brannigan, Solicitors, Teach Na Crúinne, Dyer Street, Drogheda, 
Co. Louth

 
Respondent: Mr. Graeme Murray, Solicitor, 77, Knocknashee, Dublin 14

 

 
Claimant’s Case

 
The claimant commenced employment on the 1st  of February 2007 as a production graphic

designer  for  a  newspaper  (AC).  The  claimant  was  involved  in  putting  the

newspapers advertising  together  and  producing  the  paper.  The  claimant’s  employment

was  based  in Cavan. The respondent had three newspapers which all operated separately.

In late 2007 thestaff  were  informed  that  the  production  element  of  the  newspapers

were  going  to  be centralised in Mullingar.  The claimant told his manager, the Managing

Editor (JoH) that hewas  not  interested  in  the  production  job  in  Mullingar.  Following  a

meeting  on  the  8 th  of February  2008  alternative  jobs  were  advertised  to  all  the  staff.

One  of  the  roles  was  as sub-editor  based  in  Cavan.  The  claimant  expressed  an  interest

in  this  role  to  JoH  who responded  by  telling  him  it  shouldn’t  be  a  problem  and  that  on

the  job  training  would  be provided. 

 



The claimant attended the interview and was successful in securing the position as sub-editor.
The claimant attended a couple of days of basic training in Mullingar which included a few

tests; the claimant does not believe he did very well but the job offer was never retracted. He

commenced his new position and received a corresponding salary increase in mid 2008.  He

was aware that the production work was being generally outsourced so was happy to be part

of  the  more  secure  editorial  staff.  The  claimant  received  no  further  training  for  his  new

position, instead was required to train the staff in production. It  transpired that the claimant

did very little sub-editing work; it was never given to him.  He raised this issue with his editor

(LoR) on a regular basis, the response was always that ‘everyone is busy it’ll get there.’ The

claimant was kept very busy with the production work on the paper. 
 
A  memo  was  circulated   to  the  staff  saying  that  all  production  staff  would  be  going  on  a

3-day week, the claimant was listed as one of the ‘production staff’ that would be going on a

3-day week. The claimant raised the issue with LoR, He said his name should not be on the

list, she responded saying would do her best to keep him on a 5-day week.  The claimant had

been a member of the production union but moved to the NUJ when he commenced his new

role as sub-editor. The claimant does not re-call a conversation suggesting that a 3-day week

would suit him. 
 
After consultation with his Union the claimant invoked the grievance procedure. The
claimant never received a contract of employment or the staff handbook. The first meeting
was held on the 18th  of  June  2009.  It  emerged  that  the  respondent  was  denying  that  the

claimant  was  in  the  role  of  sub-editor.  The  claimant  was  aware  that  his  ‘reports’  were

notgreat but expected and was assured that he would receive further training, and not to

‘fret’. The claimant was aware that he would be helping out initially in production but his

new rolewas  not  created  to  avoid  redundancy.  The result  of  that  meeting was  that  the

claimant  wasreduced to a 3-day week as the respondent had designated him as production

staff. 

 
The claimant appealed this decision. The appeal meeting took place on the 15th of July 2009.

The  claimant  had  never  heard  of  a  ‘production  sub-editor’  role  as  contained  in  the

writtenappeal decision. The claimant was given a salary increase because he commenced in

the newrole, not because ‘he was always asking.’ The claimant received the appeal decision

dated the22 nd  of  July  stating  that  the  appeal  was  unsuccessful.  This  had  a  severe

impact  on  the claimant’s  health.   On  his  return  from scheduled  annual  leave  in  August

the  claimant  tooksick leave due to the situation in work.  Previously sick pay had been paid

to the claimant buton this occasion it wasn’t paid. The claimant contacted the respondent and

was informed thatthe payment of sick pay was discretionary. The claimant resigned his

employment by letterdated the 8th of September 2009. The claimant gave evidence of Loss. 
 
Respondent’s Case:

 
The editor (LoR) of the AC gave evidence.  LoR commenced as the News Editor in February
2008 and then got promoted when the Managing Editor role was divided. LoR was informed
by JoH that there would be redundancies but that they were trying to retain two positions. 
She was informed that the claimant and another were going through the assessment process

and would be in the role of ‘production sub.’ It was never brought to LoR’s attention that the

claimant  was  supposed  to  be  doing  sub-editor  work.  LoR  received  an  e-mail  from

the claimant  during  the  grievance  process  requesting  additional  training,  which  she

referred  to FM and he did request ‘more pages’ during the grievance process. The claimant



returned towork  on  the  4 th of August following the grievance procedure completion.
He did notcomplain about the lack of sick pay to this witness; she is not aware of anyone
else not beingpaid sick pay. 
 
LoR was aware that the claimant was kept on after all the production staff were made
redundant; she was not aware of what role he was given. The retention of one production
person would have had serious implications throughout the rest of the respondent group. 
 
On the second day of the hearing the Director of Operations for Publishing (FM) gave
evidence.  The respondent company was involved in publishing and had four sites.  The
claimant was employed in Cavan as a member of the Pre-Press team.  He was an excellent
employee in Pre-Press and the witness had known him while working on other newspapers in
the past.  They had a good working relationship.
 
Business began to decline and it was decided to move the Pre-Press team to a central location

in  the  Mullingar  premises.   Seven  roles  in  the  Pre-Press  team  in  Cavan  were  to  be  made

redundant but the Managing Editor (JOH) wanted one position to remain locally.  He spoke

to  the  claimant  about  the  matter.   An  advertisement  was  placed  for  the  position  for

Sub-Editor.   Two  staff,  including  the  claimant,  and  five  staff  from  the  Navan  premises

applied for a similar role.  Appraisals where held of each staff member by a Journalist (PW)

before they were interviewed for the role.  The claimant’s score was the lowest. A colleague

of the claimant (SW) was offered the position in Cavan but later decided not to take it.  The

position was offered to the claimant.   PW who had overseen the appraisals told the witness

that the claimant would not need any further training in the role of Sub-Editor, as he would

not have the capability to carry out all  the tasks involved.  The claimant continued to carry

out the tasks he had in the past as Pre-Press and another Journalist was hired to complete the

experienced tasks.  
 
In April 2009 the company needed more cost reduction, over 3 years business had declined
50%.  Talks were held with unions.  It was decided that the Pre-Press staff would be put on a
3-day week.  He spoke to the claimant around the end of April 2009 about the costs reduction
required and the company was looking for staff to volunteer to go on a 3-day week.  The
claimant replied that it would suit him, as he was involved in another business.  
 
On June 26th 2009 the witness informed the claimant that his hours, and therefore his wages,
would be reduced to 3 days from June 15th 2009.  The claimant made no complaint to the
witness but went to the Editor to invoke the grievance procedure.  On June 26th 2009 the
witness heard an adjudication hearing with the claimant.  A member of the NUJ union (NC)
attended with him.  The witness told the Tribunal that he found this strange as the claimant
was a member of the UNITE union.  The witness went through what had occurred with the
claimant since he had taken up the role of Sub-Editor.  Having listened to what the claimant
and his representative said at the meeting that the claimant would move to a 3-day week but
would remain working his full working week until the adjudication and any appeals
procedure was carried out.
 
On July 22nd  2009  the  Financial  Director  (FL)  heard  the  claimant’s  appeal  to  the  decision

who upheld the decision the claimant would commence a 3-day week like the other staff

inPre-Press.  The claimant went on annual leave and returned on August 4th 2009.  On
August 7th 2009 the witness emailed the claimant informing him he was going on a 3-day
week.  OnAugust 10th 2009 the claimant was absent on a weeks sick leave due to work



related stress. He was expected to return to work on August 17th 2009.  The witness
attended the Cavanoffice to speak to the claimant about the matter and was informed by
the Editor that theclaimant had texted the previous evening to say he would be out for a
further period on sickleave.  
 
On August 21st 2009 the witness emailed the claimant.  He told him he hoped that he was
feeling better and outlined the time line of what had occurred since the claimant had lodged
his grievance and the adjudication and appeal hearings that had taken place.  He confirmed
his period of sick leave was unpaid and that any deviation was solely at the discretion of the
Manager concerned.  He also stated he was also looking forward to see the claimant back at
his desk.  
 
When asked he said that he had mentioned the fact he was not being paid for his period of
sick leave as the claimant had contacted the payroll department the 15th August 2009 to ask

why he had not been paid.   The witness told the Tribunal that  it  was unfortunate he had

tohear  it  in  this  manner.   When asked who had decided why the  claimant  would  not  be

paidwhile  on  sick  leave  he  replied  that  the  Editor  had  decided  but  he  had  made  the

ultimate decision on his  “institution”.   Other  staff  had not  been paid in  the past  and every

case wasmade on a case-by-case basis.  On September 8th 2009 he received a letter from the

claimant’ssolicitor  stating  that  under  the  circumstances  that  the  claimant’s  hours  were

being  reduced and that he had indicated that it was being done as the claimant had not been

employed as aSub-Editor.  

 
On cross-examination he agreed the claimant had been paid at a higher salary in his new
position.  He was aware PW had informed the claimant that he could receive further training
in the new role and it had stated it the advertisement in the role but PW had told him there
was no point as the claimant had his limitations.  He stated that he had informed the claimant
that the role was Pre-Press a few days after he took up the role.  They spoke about five times
about how he was getting on and the claimant replied it was fine.  It had been made clear to
the claimant he was a member of the Pre-Press team.  The claimant was not given a contract
of employment or a written contract of any change in his terms and conditions of
employment.  He was aware of the legislation concerning the Terms of Employment
(Information) Act, 1994 to 2001.  
 
When asked he said that the Editor (LOR) had been present when the claimant had first said a

3-day  working  week  would  suit  him.   The  claimant’s  representative  refuted  she  had  stated

this in her evidence given on the first day of this hearing.  When put to him the witness stated

that the claimant had refused to work Fridays but had worked a few half days under duress.   
 
The witness explained that there had been a draft company handbook given to union
representatives, which included the grievance procedure but that it had not been agreed. 
When put to him that it was highly inappropriate for the witness to hear the adjudication
hearing having told the claimant a number of days he was to commence a 3-day week, he
replied that the claimant nor his union representative had raised an objection.  
 
He explained  that  before  the  appeal  hearing  FL had  called  him to  ask  about  the  claimant’s

contract  as  the  matter  had  been  raised  at  the  adjudication  hearing.   This  was  the  only

conversation they had concerning the matter.  No further internal appeals hearings were held. 

When he received the claimant’s solicitors letter he contacted the respondent’s solicitor.
 



The  Financial  Director  (FL)  who  heard  the  claimant’s  appeal  of  the  adjudication  decision

gave evidence.  
 
He told the Tribunal that he had approached the hearing with an open mind.  He had perused
the minutes from the adjudication hearing and the role set out for the Sub-Editor position. 
His conclusion was that the claimant was part of the Pre-Press team and he should work a
3-day week like his colleagues.  He also made one call to FM to discuss what had been
discussed at the first hearing regarding a contract of employment.  He also made a call to
JOH to clarify some issues.  No complaint was raised as to how or who had held the
adjudication hearing.  
 
On cross-examination he explained that as there was a small management team there was an
agreement between FM and himself that if one person heard the adjudication hearing the
other would hear any appeal.  He told the Tribunal that he had heard an appeal in the past and
had ruled against the first decision at the adjudication hearing and went against the company. 
The claimant had not requested any training in his new role.  He felt it was a fair and
impartial hearing.  
 
Determination:
 
The  Tribunal  having  carefully  considered  the  sworn  evidence  and  submissions  adduced

byboth parties over two days in this case, finds that it was reasonable for the claimant to

believethat the position of Sub-Editor at the respondent’s premises in Cavan was his true title

and hewas not a part of the Pre-Press Production team, like his colleagues who had been

moved to acentral location of Mullingar and who had been put on a 3-day week.  As a

member of theeditorial team he would be protected from his working hours being cut. The
Tribunal finds, inview of the above that the claimant had no alternative but to leave his
employment and findthat he was constructively dismissed.  
 
Accordingly, the Tribunal awards the sum of € 12,000.00 in compensation under the Unfair

Dismissals Acts, 1977 to 2007.
 
The claim under the Minimum Notice and Terms of Employment Acts, 1973 to 2005 is
dismissed, as this is a case of constructive dismissal.
 
 
Sealed with the seal of the
 
Employment Appeals Tribunal
 
 
 
This     _________________________
 
(Sgd.)  _________________________
           (CHAIRMAN)
 


