
EMPLOYMENT APPEALS TRIBUNAL
 

 
CLAIM OF:
 

CASE NO.

EMPLOYEE -claimant
 

UD831/2009

against
 

 

EMPLOYER  –respondent
 

 

under
 

 

                                   
 

UNFAIR DISMISSALS ACTS, 1977 TO 2007
 

 
I certify that the Tribunal
(Division of Tribunal)
 
 
Chairman:    Mr. P. Hurley
 
Members:     Mr. P. Casey
             Mr. D. McEvoy
 
 
heard this claim at Tralee on 18 May 

         and 22 September 2010
 
Representation:
 
Claimant: Mr. Seamus Dooley, National Union of Journalists, 2nd Floor, Spencer House,

Spencer Row (Off Store Street), Dublin 1
 
Respondent Mr. Conor Kearney B.L. instructed by Ms. Zoe Mollaghan,

            Fanning & Kelly Solicitors, 2 Hatch Lane, Dublin 2
 

 
The determination of the Tribunal was as follows: -
 
 
The  claimant  was  employed  from  October  2004  as  a  senior  sub-editor  in  the  respondent’s

provincial  newspaper business.  Prior to joining the respondent the claimant had worked for some

seven years on a national  newspaper and had become a sub-editor.  As a result  of  that  experience

and  because  of  the  difficulty  of  recruiting  good  sub-editors  at  the  time  the  claimant  received  a

salary beyond that normally paid to employees in that role. The employment was uneventful up to

and including the negotiation of a House Agreement for Journalists (the agreement) in September

2008. 



 

2 

The respondent is part of a national newspaper organisation and in 2007 the function of sub-editing
was outsourced and all sub-editors positions in Dublin became redundant. As a result of the
agreement it was confirmed that the claimant, who was paid above the top of the grade was to
receive no salary increases until the pay scale came up to her level of pay. Following the onset of
the economic downturn and shortly after the negotiation of the agreement management sought to
introduce a salary sacrifice for all staff in the group above a certain level of salary. This included
the claimant but not those paid within the pay scale. In the event the staff in the respondent were the
only ones to refuse to accept the sacrifice. 
 
 
In January 2009 the respondent suffered a very serious decline of around 50% in its advertising
revenue. This resulted in a rationalisation plan being drawn up after a meeting on 30 January 2009.
The Group Managing Director, the Group Human Resource Director (HR), and the Group Editor of
the respondent attended this meeting. This resulted in the advertising manager who had left not
being replaced, advertising staff being placed on a three-day week and a decision being taken that
sub-editing was a luxury the respondent could no longer afford. A decision was taken to make the
role of sub-editor redundant across the entire respondent. 
 
 
Management  then  met  the  union  to  discuss  the  matter  on  9  February  2009.  In  attendance,  in

addition  to  the  three  on  30  January  2009  were  the  editors  of  the  respondent’s  Cork  and  Kerry

publications,  the  deputy  to  HR,  a  union  official  and  two  representatives  of  the  journalists  at  the

respondent, one of whom was the claimant. At this meeting it was confirmed that the plan was to

reduce the number of executives from five to three by declaring the roles of Assistant Editor North

Kerry and News Editor redundant. In the event on of these two accepted a downgrade to a position

as a reporter. The positions of the two sub-editors, including the claimant, were declared redundant.

As  she  was  in  attendance  at  this  meeting  the  claimant  became  aware  of  her  situation  before  the

others to be affected. 
 
 
HR met those to be affected by the rationalisation the following day 10 February 2009 and the news
editor and the other sub-editor accepted redundancy packages, the claimant did not. HR would not
consider any appeal by the claimant as selection of the claimant as a candidate for redundancy was
as part of a function, sub-editor, which was ceasing. The claimant left the employment on 13
February 2009 and received payment in lieu of notice. The editors and assistant editors took over
the duties of the sub-editors with no extra pay when the sub-editor positions were made redundant.
This was simplified by the respondent deciding to publish in tabloid format only having previously
published both tabloid and broadsheet editions.
 
 
The claimant’s position, whilst accepting there was a need to effect savings, was that she had been

selected  for  redundancy  because  of  her  involvement  in  trade  union  activities.  Her  position  was

further that she should have been considered for an assistant editor’s position going forward.
 
 
Determination
 
 
The claimant accepted that there was a need for the respondent to effect savings and that a
reduction in staff numbers was justified. The claimant was employed as a sub-editor, a fact



 

3 

confirmed at the time of the agreement. The respondent chose to dispense with the position of
sub-editor and both people in that role were made redundant. The claimant adduced no evidence to
show that her selection for redundancy was based on her trade union activity. For all these reasons
the Tribunal is satisfied that a redundancy situation existed and that the selection of the claimant for
redundancy was not unfair.  Accordingly, the claim under the Unfair Dismissals Acts, 1977 to 2007
fails.
 
 
Sealed with the Seal of the
 
Employment Appeals Tribunal
 
 
 
This   ________________________
 
(Sgd.) ________________________
      (CHAIRMAN)
 


