
  EMPLOYMENT APPEALS TRIBUNAL
 
CLAIM OF:                                            CASE NO.
Employee  -Claimant          UD179/2008
 
against
 
Employer  -Respondent
 
under

 
UNFAIR DISMISSALS ACTS, 1977 TO 2007

 
I certify that the Tribunal
(Division of Tribunal)
 
Chairman:    Mr. S.  Ó Riordain B.L.
 
Members:     Mr. M.  Forde
                     Mr. J.    McDonnell
 
heard this claim in Waterford on 22 January 2009 and 1 April 2009
 
 
Representation:
 
Claimant:
             Mr. John Goff, Nolan Farrell & Goff, Solicitors, Newtown, Waterford
 
Respondent:
             Mr. John Farrell, IBEC, Confederation House, 

 Waterford Business Park, Cork Road, Waterford
 
The determination of the Tribunal was as follows-

Opening Submissions

The claimant was an operator with the respondent whose employment began on 10 May 1993. He
alleged that he was unfairly dismissed by letter dated 5 February 2008, that fair procedures were
not followed, that any allegations against him were unproven and that, even if proven, would not
have warranted dismissal. 

The respondent contended that the decision to dismiss had been fair in all the circumstances and
that the decision had been in keeping with the requirements of the unfair dismissals legislation on
both substantive and procedural grounds.  

At  the  Tribunal  hearing  the  above  dates  were  agreed,  it  was  stated  (by  the

respondent’s representative) that the claimant had been paid in lieu of notice and the claimant’s

gross weekly paywas agreed by the respondent’s representative to have been €767.21.    



 

2 

After  the  Tribunal  asked  if  the  parties  wanted  to  make  opening  submissions  the

respondent’s representative  replied  that  the  respondent  had  internet  that  could  be  accessed

and  also  had  an intranet  site  (to  give  information  to  employees) which could be accessed by
any employee. Therespondent had about five thousand employees in Europe. There were 1400
employees in Ireland.There were four hundred pcs (personal computers) on the industrial estate
where the claimant hadworked.   

The Tribunal was furnished with a copy of a page welcoming people to the respondent’s European

intranet.  The  respondent’s  representative  told  the  Tribunal  that  nothing  could  be  changed on

thispage  except  that  there  was  a  gap  where  the  welcome  message  was  displayed.  The

respondent’s management had not known this but found out that a change could be made because

on 4 December2007 the abovementioned intranet page contained the following message: “500

jobs to be gone atWaterford plant before end of first quarter 2008”.  

This caused industrial relations difficulties for the respondent. The respondent started an
investigation, which, it was submitted, was thorough. Some thirty-eight people were interviewed.
The respondent identified the two people who would be nearest the relevant pc in a particular part
of the plant. They were the claimant and a female colleague (hereafter referred to as E). 

The Tribunal was now referred to a diagram showing where E and the claimant sat on Lines 4 and

5. Once per hour, the claimant would need to go to Area (Line) 4 and once per hour E would need

to go to Area (Line) 5. Twice per shift, when E was on a break, the claimant would have cause to

go to E’s pc on Line 5. All changes were made to this pc (hereafter referred to as PC5) including

changes, which the claimant admitted. No changes were made to the other pc (hereafter referred to

as PC4).  

The  respondent’s  representative  asked  the  Tribunal  to  draw  its  own  conclusions  as  to  why

the claimant had made changes to PC5 rather than PC4. The claimant was proficient in pc skills

andhad  used  PC4  to  access  intranet  and  internet  sites  regarding  his  own  non-work  interests.

The claimant used PC5 to make web-page changes. He admitted making changes (but not the

particularone that was before the Tribunal) and showing them to other employees. There was no

suggestionthat anyone other than the claimant had made changes in the welcome-message bar. 

The respondent found out on 5 December 2007. The claimant changed his story a number of times.
The first time, the claimant led the respondent to believe that he did not know how to do this and
that he hoped the person would be caught. The claimant also misled the respondent about what he
had done on his own pc. 

The respondent representative indicated  that  the  claimant  had  acknowledged  on  13  December

seeing messages on the intranet. One referred to a manager (MH) and said that MH had got a €250k

payoff when leaving. This message was changed to say that another person (TK) would get MH’s

job. The claimant referred to a message about another person (MA). The content was vulgar. The
claimant said that he had seen this and had taken it off. No one else had seen this. A fourth message
contained references to a personnel manager (hereafter referred to as VB). The fifth was about five
hundred jobs lost. 

The claimant subsequently acknowledged that he had put up messages and changed messages. He

acknowledged  a  message  about  VB.  No-one  had  seen  the  message  about  MA.  There  was

no evidence that anybody else had put a message on the welcome bar. The claimant denied at first



 

3 

but“piecemeal” he made various admissions having at first denied being able to do this.  

After the message about the future loss of five hundred jobs had resulted in a serious industrial
relations issue there was a full investigation. The respondent came to the reasonable belief that the
claimant was responsible and that the dismissal was fair. 

Asked if there had been an appeal, the respondent’s representative replied that there had not been

one and that it was not part of the respondent’s grievance procedure.
 
 

Replying  to  the  respondent’s  representative’s  submissions,  the  claimant’s  representative  said

that the  claimant  had  nearly  fifteen  years’  service  but  was  dismissed  for  one  alleged  offence

on  4 December 2007. This was the only reason in the dismissal letter. The evidence fell “way

short” ofwhat was needed to show who had placed the message. The respondent’s procedures

were unfair.The claimant consulted his  representative who wrote to the respondent seeking full

particulars  ofallegations and evidence. The respondent wrote back saying that it would not talk to

the claimant’srepresentative. 

The  claimant’s  trade  union  said  to  the  claimant  to  go  with  his  trade  union  or  with  his  solicitor.

When the respondent wrote back and the union would not go with him the claimant went with the

option that  he  did  not  want.  The claimant’s  representative  said  that  a  recent  P.I.A.B.  case,  which

had gone to the Supreme Court, was relevant. 

In response, the respondent’s representative said that the claimant had been an hourly-paid process

operator in the respondent and that a long-standing agreement provided that negotiating rights were

given to a particular trade union. The respondent and the union were adhering to the agreement.  

Regarding  the  claimant’s  representative’s  reference  to  a  (P.I.A.B.)  case,  the  respondent’s

representative said that the decision therein had not been made at the time of the claimant’s case,

that it did not apply to the respondent’s internal investigation and that three other cases said that the

P.I.A.B.  case  was  not  relevant  for  an  Employment  Appeals  Tribunal  unfair  dismissal  case  as

opposed to an employers’ liability case.   The Tribunal indicated that legal references and argument

would have to be advanced later if the claimant was pursuing this aspect. 

 

The respondent’s representative said that an employee facing dismissal had a right to professional

representation.  The  branch  secretary  of  the  abovementioned  union  was  involved.  Before

that, in-house shop stewards represented the claimant even when it was a fact-finding situation.  

The claimant’s representative submitted that, even if the claimant admitted what was alleged, it fell

far  short  of  what  was  required  by  the  unfair  dismissal  legislation.  The  message  was  on

the respondent’s  web-page  for  less  than  twenty-four  hours.   No  damage  had  been  caused  to

the respondent. 

Respondent’s Evidence

Giving  sworn  testimony,  VB  (the  abovementioned  HR  manager  for  the  claimant’s  area  at



 

4 

the respondent’s  Waterford  plant)  said  that,  on  Wednesday  5  December  2007,  MF (the

respondent’soverall HR manager for Waterford) told her about a message on the web-page about

“five hundredjobs to go” and that an investigation had been started. 

On  Thursday  6  December  2007  MF  told  VB  that  the  respondent’s  information

technology department had found that  the message had been put  on the abovementioned PC5

between 18.26and 18.32 (on 5 December 2007). VB was asked to start an investigation.    

VB spoke to the production manager for that shift for that week. It was found that two individuals
(the claimant and E) would have work related access. On Friday 7 December 2007 VB interviewed
the claimant about the incident. A shop steward represented the claimant. E was also interviewed
and was represented by a shop steward. The claimant said that he was outraged to be part of the
investigation and that he had not placed the message. He asked if a password was needed to do it.
VB said no. The claimant did acknowledge that it was a serious matter for the respondent. The
claimant said that he had used a computer to look at cars et cetera.   

VB met MF and another person (TF) about the outcome of the interviews. They decided to suspend

both the claimant and E pending the outcome. VB met the claimant with a shop steward and

toldhim of his suspension. The claimant asked if he was the only one. VB said no. The claimant’s

shopsteward asked for a break. The shop steward came back shortly and said that the claimant had

gonehome. 

Asked at the Tribunal hearing if suspension with pay had suggested guilt, VB replied that it did not
but that these two employees had access to the pc used and the respondent had needed to be sure
that the incident could not occur again. 

The Tribunal was now referred to the minutes of the investigation. The respondent’s representative

suggested  that  this  corresponded  to  VB’s  evidence  and  showed  that  the  process  was

done professionally. 

On Wednesday 12 December 2007 VB interviewed other employees. Information was sought about
possible other incidents. A series of questions was asked of everyone. Thirty-eight employees were
interviewed on 12 December by VB and her colleague, TF. 

Asked what she had taken away from her interviewing, VB replied that she had taken away that the
claimant had used PC5 and that he had showed messages to a number of employees. It was also
found that E did not have good computer skills. There was no information to say that someone
other than the claimant had made changes. No one had seen the claimant type up messages but he
admitted showing them to others.   

On Thursday 13 December 2007 VB interviewed E with her union branch secretary/organiser. On

that same day the claimant was also interviewed. Asked at the Tribunal hearing if Line 4 pcs had

internet access, VB said that all pcs had internet/intranet access. Asked if the respondent had done

an investigation to establish that, she said that it had done so and that it had internet mail on Line 4

about cars.  Further questioned, she stated that  PC5 had internet and intranet.  She added that

PC4had  internet  and  that  the  respondent’s  I.T.  people  had  said  that  all  pcs  had  intranet  access.

The matter  was  handed  over  to  MF  (the  abovementioned  HR  manager  for  the

respondent  for Waterford). 



 

5 

VB  indicated,  in  reply  to  cross  examination,  that  the  unauthorised  placing  of  material  on  the

intranet was a breach of company internet policy which had been adopted in 2003.   She was unable

to say whether or not the claimant had been informed of this policy.   She agreed that the overall

work area was open plan and was very big (half the size of a football pitch was suggested by the

respondent’  representative)  and  that  everybody  on  duty  in  the  company  that  had  not  been

interviewed; the thirty-eight interviewed worked in the vicinity of the pc and were on the same shift

as the claimant.

Giving  sworn  testimony,  MF  confirmed  that  he  was  the  respondent’s  HR  manager  and  that,

in consultation  with  others,  he  had  made  the  decision  to  dismiss  the  claimant.  On

Wednesday  5 December 2007 he was in an office with an operations manager. Two shop

stewards came in andthey were very irate and angry. They referred to the intranet message and

asked what was going onabout  five  hundred  jobs  going.  MF’s  reaction  was  that  this  was

wrong  but  he  checked  it.  In September the respondent had had two hundred lay-offs. When the

general manager was asked iffive hundred jobs were really going he said that this was absolutely

not the case. 

MF asked the I.T.  manager how this  message could have got  on to the internal  website.  The

I.T.manager came back to MF and said that when this had been investigated by the U.K. it had

beenfound that this had happened in Line 5 at the respondent’s Waterford premises.  

MF asked VB to start an investigation as to how this message had got on to the website and who
had put it up. It had been put up between 18.26 and 18.32 on Wednesday 5 December 2007. 

MF was involved in preparations for the investigation. The intranet announcement about jobs going
leaked to the media. The respondent had to deal with the media. MF was involved in compiling
questions for VB to ask. This became known around the plant. Copies were made of it. The
respondent did not know who had leaked it to a local radio station. It was not published in the print
media. 

On 13 December MF became involved. VB and TF came back to him with answers from the
claimant and E. MF held a disciplinary meeting with the claimant on that day with a union branch
official and shop steward. 

Asked what had happened at the 13 December meeting, MF said that the investigation had revealed
that other staff interviewed said that the claimant had put up messages. The claimant had admitted
to putting up two messages that he had previously said to VB that he had not put up. The claimant
had asked if it needed a password but he knew about this. 

At the meeting MF asked the claimant if he had put up a message about VB. The claimant said that
he had done so and that it had been a bit of fun. The claimant got very upset and left the meeting.
Two union people left with him. They said that the claimant was not in a fit state. MF agreed to
postpone until after Christmas and that the claimant was to stay on full pay. 

There was a meeting with the claimant and union representatives on 14 January 2008. MF and TF
represented the respondent. A shop steward said that, because the claimant was a smoker, he might
have gone for a cigarette at the time that the message was sent. MF told the Tribunal that the
respondent would have a record of that use of a swipe card and that he agreed to postpone so that
the respondent could check this. The meeting was rescheduled. 



 

6 

At a meeting on Tuesday 29 January 2008 the claimant’s  trade union representation said that  the

claimant was not well enough to attend because of ill health and MF said that the respondent could

not continue to pay the claimant indefinitely. There was no record of the claimant swiping in or out

at the time the message under investigation was sent. The respondent only kept camera footage for

one month and footage was not available. The claimant had been in the area at the time because he

had been seen by a production manager who was going to a college appointment. E (the claimant’s

abovementioned colleague) had been doing something,  which required the use of  a  machine.  Her

swipe card would verify that. She was working at a machine, which was physically removed from

the pc in question at the time of the incident.

The respondent spoke to a production manager and said that it could not continue to pay wages to

the claimant. A meeting was arranged for 5 February. VB had gone on holidays to Australia. MF

outlined the history of events. He felt that the claimant’s story had changed from being exasperated

(as to why he was investigated) to the next meeting when he made an admission because it was put

to him from VB’s findings that he had put up two messages on this site. The story changed again

regarding the putting up of a further message about VB. MF asked why the claimant had not made

an  admission  at  the  first  meeting.  The  claimant  and  a  union  branch  official  pleaded  for

a postponement. The claimant said that he did not want to do anything without advice.  

At the 5 February 2007 meeting MF said that there had been a breach of trust and that,  based

onstories changing, the matter was very serious. He said that the respondent believed that the

claimanthad put up the message about five hundred jobs going at  Waterford.  MF let  the

claimant and theunion official respond. They said that the claimant did not do it.  The claimant

pleaded innocenceand referred to his fifteen years’ service. MF told the claimant that the

respondent would dismisshim.  A letter of that date gave effect to this. 

Asked  at  the  Tribunal  hearing  if  it  had  been  open  to  the  respondent  to  use  a  sanction  short

of dismissal, MF replied that the respondent had believed it to be a very serious issue and that

therehad been a clear breach of internet/intranet policy which had created huge unrest and which

had notbeen just fun or banter. MF added that the respondent had also taken into account

changes in theclaimant’s version of events. 

MF,  in  cross  examination,  agreed  that  there  was  no  direct  evidence  linking  the  claimant  to  the

intranet  entry  and  that,  prior  to  this  incident,  there  was  no  record  of  earlier  interference  with  the

intranet and it was not possible to determine the extent of any such interference.  He indicated that

VB had kept a written synopsis of the interviews, which was available.   He was asked about his

response to the letter of 20 December, which the claimant’s solicitor had sent to VB requesting full

particulars of the allegations against the claimant and of any evidence linking the claimant with the

alleged offence and seeking confirmation of the status of the disciplinary enquiry.  He indicated in

this  regard  that  his  response  to  the  effect  that  the  company  intended  to  uphold  the  disciplinary

agreement with the relevant trade union and that it would, therefore, be inappropriate to enter into

correspondence with solicitors was the correct approach.  He agreed that he had given no details of

the investigation to the solicitors.   Information had been given to the trade union. In relation to the

production manager having seen the claimant in the vicinity at the time of the incident, he agreed

that the production manager’s office was 20 yards from the pc.  He accepted that only four or five

people saw the notice on the intranet and that it had been removed quickly the next day, but it had

led to real difficulties and he confirmed his view that it was gross misconduct for which dismissal

was  the  appropriate  sanction.   He  also  indicated  that  he  had  regard  to  the  claimant’s  medical

situation in the disciplinary process.



 

7 

Giving evidence NM told the Tribunal that he is the I.T. manager for the respondent in Waterford. 
The  respondent’s  Electronic  Mail  and  Internet  Policy  for  Waterford  (entitled  SPP  509)

was submitted to the Tribunal.  Section 4.5.4 of this policy states, “Employees should safeguard

againstusing  the  Internet  to  transmit  personal  comments  or  statements  through  e-mail  or

to  post information  to  newsgroups  or  usenet  that  may  be  mistaken  as  the  position  of  the

Company.”   Section  4.6  of  the  policy  pertains  to  the  violation  of  the  policy  and  states,  “Any

employee  who violates this policy or uses the Internet for improper purposes shall be subject to

discipline, up toand including dismissal.”  Both of these sections were quoted in the claimant’s

letter of terminationdated the 5 February 2008. 

NM told the Tribunal that this policy is available for all staff to view on the respondent’s network

drive.  As I.T. manager, NM sends out an annual email to make staff aware of the policy.  A sample
email dated the 25 June 2003 was submitted to the Tribunal.  NM sent this email to all Waterford

users to remind them that the respondent’s electronic information systems including email, internet

and network are only to be used for conducting company business.   The email further stated that
any non-business use including non-business email, music downloads and games, breaches
company policy and Waterford SPP509 for Electronic Mail and internet use.  The email concluded
by stating that any employee found in breach of these policies may be disciplined, up to and
including dismissal.  Hyperlinks to the policies were enclosed in the email.  Reminders were sent in
subsequent years. 

All employees have access to the respondent’s computer system for record purposes.  The claimant
had a high level of access to the system as he was trained to a particular level where he could carry
out tasks above and beyond that of a normal operator role.  In some cases that level of access allows

internet usage and there was some email activity on the claimant’s account. 

During cross-examination it was put to NM that the claimant had not received the internet policy. 
NM replied that the mailing was sent to all Waterford users and the claimant’s email address was

part  of  that  mailing  list.   NM could not say at the hearing whether the claimant was part of the
listing in 2003.  Two further emails were opened to the Tribunal dated the 3 December 2004 and
the 17 August 2007 respectively.  The email of the 3 December 2004 was between NM and VK and
related to ensuring that all users were aware of changes to the email and internet acceptable usage
policy.  In the email dated the 17 August 2007 NM asked VK to communicate an email to all users
relating to compliance of the policies and procedures in an attached link.  NM  confirmed  that

a password was not required to change the welcome message on the respondent’s intranet. 

In reply to questions from the Tribunal,  NM was aware of  other employees being disciplined

forabuse of the respondent’s internet policy.  The original internet policy was communicated on the
21January 2002 and was revised on the 12 June 2003.  NM did not have proof that the claimant
hadhad sight of the policy or that he had opened the email containing the policy.  As part of
complianceNM has to monitor the list of computer users.  He examined this list in
November 2007 andFebruary 2008 and the claimant was on the list in 2007.  NM could not say
if the claimant was onthe list in 2003.  NM could not prove that the email of the 3 December
2004 from VK was latercirculated to the claimant.  The Tribunal asked NM if the only reference
to potential dismissal wasin the 2003 email.  NM stated that the email he sent in 2009 also
made reference to potentialdismissal.  Although  the  respondent  no  longer  employed  the

claimant  in  2009  the  policy  was available on the respondent’s network drive throughout the

claimant’s employment. 



 

8 

NM indicated that the UK Office of the respondent company had confirmed that the offending
message had been placed on the intranet between 18.26 and 18.32 on the day in question.  PC SRO
Line 5 had been used.   In a subsequent review of security IT removed the capacity to place post
messages on the intranet from all relevant pcs.

In reply to cross examination, NM confirmed that IT was unaware of the capacity to post messages
on the intranet until the incident and that there was no record of any previous messages.   

Claimant’s Evidence

Giving evidence, the claimant told the Tribunal that he had worked as an operative since finishing
school.  He worked for one year for a factory but since then he has worked for the respondent.  The
room he was working in was about the size of a soccer pitch.   There were 75 employees working in
the Operators Seating Area.  On the 4 December 2007 the claimant was working from 2pm to
10pm.  He had a personal worry on that day.  On the 5 December 2007 he was asked by MJ to
attend at the office.  His colleague E was also asked to attend at the office.  The claimant was told
about the message on the intranet concerning the loss of 500 jobs.  The claimant was informed that
the Personnel Manager would be speaking to him on the 7 December 2007 in relation to the
message on the intranet. 

On the 7 December 2007 the claimant met with VB.  The shop steward was present at this meeting. 
The claimant denied at this meeting that he had put up the message on the intranet concerning the
loss of 500 jobs.  When he was asked if had previously put up messages on the welcome bar the
claimant denied that he had, as he did not want to get the blame for something he had not done. 
The claimant was distraught after this meeting and subsequently needed medical attention.  When
the claimant was suspended he knew there was a possibility that he could be dismissed.   

At the meeting of the 13 December 2007 the claimant was represented by a union official.  The
claimant admitted that he had previously put three messages up on the intranet welcome bar.  These
three messages involved other employees and were seen by other employees.  The claimant put
these messages up momentarily and deleted them immediately.  The claimant discovered by
accident that he could alter the message bar on the intranet.  The claimant stated that he had not put

up the message “500 jobs to be gone at Waterford plant before end of first quarter 2008”.  It was

mentioned at this meeting that the claimant’s colleague (E) was computer illiterate but the claimant

believed  this  to  be  incorrect.   VB produced documents at the meeting regarding internet usage
policy.  The claimant offered in his defence that he was not the only person to use the internet. 

The claimant was upset after this meeting and wanted professional legal council.  He spoke to a
solicitor who wrote a letter to the respondent on his behalf.  The respondent replied to the letter
stating that the respondent has an agreement with a union that on matters of discipline, the union
represents hourly paid employees.  The respondent stated that as it was the company’s intention to

uphold this agreement, any correspondence with the claimant’s solicitors would be inappropriate.   

At  the  meeting  on  the  14  January  2008  the  claimant  asked  if  the  company  would  be  willing

to check CCTV and card swipes for the day of the incident to check the claimant’s whereabouts. 
Atthe meeting of the 29 January 2008 the claimant was told by the company that an investigation

wasconducted but only the claimant’s swipe card had been checked.  The claimant argued that if he
wasexiting with another employee only one of them would need to use their swipe card to exit. 
Thecompany did not provide any CCTV evidence as it is kept for only one month. 



 

9 

At the final meeting of the 4 February 2008 the claimant was told his employment was being
terminated and that this was the punishment.    The claimant did not know of the case against him
and he was not informed if he could appeal the decision to dismiss.   The letter from his solicitor
was not discussed nor his right to representation.  The claimant was paid in lieu of notice.  The
claimant received a letter of dismissal dated the 5 February 2008 and signed by MF (HR Manager). 

The claimant gave evidence pertaining to loss. 

During cross-examination the claimant accepted that at the meeting of the 7 December 2007 he did
not admit to putting up messages on the intranet.  The claimant lied, as he did not want to be
blamed for something he had not done, i.e. the message regarding 500 jobs.  The claimant accepted
that the matter was serious and that it could lead to dismissal.  At the meeting of the 13 December
2007 the claimant admitted that he had put up two messages on the intranet.  The first concerning a

monetary payment to MH and the second that a colleague would get MH’s job.  The claimant put
these messages on the intranet approximately three months before his dismissal.  The two messages

were typed together, a group of employees were gathered and there was some “slagging” going on.  

The claimant put up the message about the golden handshake as a joke but he removed it straight
away.  When asked, the claimant stated that he always made the changes to the message bar on
PC5, the computer usually associated with his colleague, E.  The claimant was not aware of any
other employees who changed the message on the welcome bar.   

The claimant removed another message from the internet, which contained an obscene word.  The
claimant did not put up this message, it was vulgar and he removed it.  Two other employees had
seen the message also.  The message was on the intranet for approximately six months.  It was put
to the claimant that no one else had reported seeing this message.  The claimant admitted that

hehad also put up a message on the system concerning VB (HR manager for the claimant’s area). 
Hehad not saved this message on the system and he removed it straightaway.   

It was put to the claimant that he had approached VB about the possibility of negotiating an exit
package.  The claimant stated this was correct as he was trying to find out if a severance package
was available to him, as there were a number of rumours concerning exit packages.  The claimant
asked VB to meet him on the 4 December 2007.  The claimant was unsure of the time that he had
put up the message about VB.  When E raised a concern with the claimant about the traceability of
the messages the claimant told her not to worry, as it could not be logged and the message was
deleted straightaway. 

In reply to questions from the Tribunal, the claimant stated that at the meeting of the 7 December
2007 he was shown the statement concerning the 500 redundancies.  At a later meeting he was told
what other employees had said regarding the message.  The claimant knew what was alleged
against him but he was not provided with the information of what he was accused of or what his
whereabouts was at the time the message was put up on the intranet.  The  only  sighting  of

the claimant was at the Production Manager’s office at 18.26pm but the claimant only became

aware ofthis on the first day of the Tribunal hearing.  Only when the claimant asked during the
meeting didthe respondent consider checking the CCTV.

Determination: 

The  event  which  gave  rise  to  the  dismissal  in  this  case  was  the  unauthorised  publication  on  

December, 2007 on the “welcome bar” of the respondent company’s Corporate Euroweb Intranet of



 

10 

a  message  to  the  effect  that  “500  jobs  to  be  gone  at  Waterford  Plant  before  the  first  quarter

of 2008”.   The respondent, in its dismissal letter of 5th February, 2008 indicated its belief,
followingan investigation, that this was posted by the claimant; that it appeared on over 400
computers in theplant and that, as well as creating huge unrest, instability and worry among
employees in the plant,it was a clear violation of company intranet policy which states:
 
“Employees  should  safeguard  against  using  the  Internet  to  transmit  personal  comments  or

statements through e-mail or to post information to newsgroups or usenet that may be mistaken as

the position of the company.”
 
“Any employee who violates this policy or uses the Internet for improper purposes shall be subject

to discipline, up to and including dismissal.”
 
The onus is on the respondent company to establish that the dismissal of the claimant is not unfair

having regard to the provisions of the Unfair Dismissals Act, 1997 to 2007.   The respondent must,

therefore,  show  that,  acting  as  a  prudent  and  concerned  employer,  the  matter  was  properly  and

fairly investigated and that the conclusion reached was reasonable; that the disciplinary processes

were fair and respected the claimant’s rights, and that the penalty was proportionate and was within

the band of penalties which might be imposed by a reasonable employer.   
 
The evidence of the parties is set out in detail and the principal arguments advanced by the parties
may be briefly summarised as follows:
 
The respondent submitted that the company had carried out a thorough investigation and reasonably

arrived at the conclusion that the claimant was responsible, based on the facts that 38 staff on duty

that night were interviewed; that he was one of two staff members (both of whom were originally

suspended  pending  investigation)  with  most  immediate  access  to  the  pc  terminal  used;  that  the

claimant initially lied about putting messages on the intranet; that he changed his story as evidence

emerged and gradually admitted that he had previously placed three messages on the intranet from

the same pc terminal used in this case; that no evidence was given to the company in support of the

claimant’s  contention that  a  fourth message had been placed on the intranet  and that  no evidence

was available to the effect that anyone else in the company (including the IT staff themselves) knew

how to alter the intranet (controlled from London) and that he accepted when the matter was being

investigated that the incident was very serious and could lead to  dismissal.   The respondent also

indicated that the claimant’s rights to fair procedures were fully respected in the investigation and

disciplinary  process  leading  to  his  dismissal.   In  the  respondent’s  view,  the  dismissal  was  fully

justified.
 
The claimant denied that he placed the offending message on the intranet and he contends that the

decision to dismiss him was both procedurally and substantively unfair.  At the time of the incident

he was in difficult personal circumstances and he was later ill.   The disciplinary process failed to

respect his rights or address his concerns when his solicitor wrote seeking detailed information.  His

failure to admit initially that he placed earlier messages on the intranet arose because he was afraid

that he would be blamed for something he did not do.   Only 38 out of 75 staff were interviewed

and no accurate record of the investigation was kept or given to the claimant.  The company failed

to look for objective facts; the CCTV camera record which would have shown people going in and

out was not retained and the actual evidence of the production manager put him some distance from

the pc used.  He was being dismissed for gross misconduct and under the company’s internet policy

and yet there was no evidence that he had ever seen this policy or that he or any other employee had



 

11 

been  required  to  acknowledge  receipt  of  notice  in  this  regard  prior  to  his  dismissal.    The

company’s  grievance  procedure  failed  to  provide  any  appeal  mechanism.    The  dismissal  in  any

event was grossly disproportionate for a good employee with 15 years service.  A rumour had been

put up on the system, which very few people looked at, and was quickly removed without damage

to  the  company.   The  claimant  holds  that  his  dismissal  was  unfair  and  that  he  has  suffered

grievously as a result.
 
The Tribunal is satisfied on the basis of the evidence that the investigation was both thorough and

fair  and  that  the  conclusion  that  the  claimant  placed  the  offending  message  on  the

respondent company’s intranet was, on the balance of probabilities, reasonable.  It was, in the

Tribunal’s view,reasonable for the company to interview the 38 employees selected rather than

everyone on duty inthe plant and the fact that they initially suspended the two employees

(including the claimant) whohad the  most  immediate  access  to  the  pc  used  demonstrated  the

fairness  of  their  approach  to  the investigation.    While, with the benefit of hindsight, the securing

of the record of a CCTV cameraon a door would have been beneficial, his presence in the area was

confirmed at the critical time bythe production manager who clocked out at 18.26 and the record of

the interviews with the claimantestablishes that  his  representatives were told of this  during the

meeting on 29 th  January,  2008.   Equally, the company’s response of 7th January, 2008 to the

letter of 20 December, 2007 from theclaimant’s solicitor was reasonable in circumstances in

which the claimant was represented by histrade union at all stages of the agreed investigation and

disciplinary process, both before and afterthe solicitor’s letter.   The Tribunal is also satisfied that

all the crucial evidence collected was givenby  the  respondent  to  the  claimant  (directly  or

through  his  union  representatives)  throughout  the process.   
 
In circumstances in which the crucial evidence established that the claimant (who was accompanied

by  his  trade  union  representatives  at  all  stages)  had  in  fact  previously  placed  a  message  on  the

intranet on a number of occasions (using the pc in question) and the claimant initially lied but, as

undisputed  evidence  emerged,  gradually  admitted  this,  and  there  was  no  evidence  of  any  other

member  of  staff  having  ever  done  so,  the  conclusion  of  the  investigation  was  one  which  in  the

Tribunal’s  view  would  have  been  arrived  at  by  a  reasonable  employer  on  the  balance  of

probabilities.
 
The Tribunal does not, however, agree that dismissal was the appropriate sanction arising from the

incident.   Notwithstanding  the  recognition  of  the  claimant  during  the  investigation  of  the

seriousness  of  the incident,  there is  a  very strong duty on the respondent  to  take steps,  as  part  of

their  disciplinary  procedures,  to  ensure  that  staff  are  seen  to  be  advised  individually  of  activities

which, potentially, could lead to dismissal for gross misconduct.  In the normal course, employers

would  require  a  formal  acknowledgement  by  employees  of  having  received  and  read  a  policy  of

this  nature.  There  is  no  evidence  that  the  internet  policy  (which  relates  to  internal  –  external

communications  but  which,  presumably,  is  also  intended  to  cover  intranet  communications)  was

ever seen by the claimant and the activities of the IT section, subsequent to the incident, in bringing

the internet policy to the more direct notice of staff is relevant in this regard.  It does appear from

the evidence that the company were aware of this important lacuna in their disciplinary procedures.
 
The  Tribunal,  while  fully  recognising  the  potential  for  serious  mischief  and  damage  in  industrial

relations caused by the placing of the message on the intranet, must also have regard to the fact that

very few staff actually saw the message (previous messages on the intranet never even came to light

of  management  presumably  because  of  the  infrequent  return  to  view  the  “home”  page)  and  the

matter was very quickly sorted out with the union immediately when it came to light and with the

local media without any damage to the company.   The employer’s contention used as a prime basis



 

12 

of dismissal, of the message creating huge unrest, instability and worry among the employees is not

really substantiated in a situation in which the union representatives were told that the message was

untrue and an investigation and disciplinary process were immediately and visibly put in hands.
 
In the Tribunal’s view, most reasonable employers would have been more disposed to a financial

penalty/suspension plus a final warning rather than the ultimate sanction of dismissal in 
circumstances such as apply in this case involving a good employee with 15 years experience.   It
may well be that such a more limited sanction would have been considered within an appeal
mechanism if such existed.
 
The Tribunal, in all the circumstances, considers that the claimant was unfairly dismissed and
determines that his claim under the Unfair Dismissals Acts, 1977 to 2007 succeeds.
 
The Tribunal considers that compensation is the appropriate remedy in this case but that the actions
of the claimant very greatly contributed to the situation.    The Tribunal considers  that,  in  many

respects,  the  claimant  is,  unfortunately,  the  author  of  his  own  misfortune.    The  Tribunal  in

the circumstances determines that compensation in the sum of €6,500.00 should be paid.

 
 
Sealed with the Seal of the

 
Employment Appeals Tribunal
 
 
 
This   ________________________
 
(Sgd.) ________________________
      (CHAIRMAN)
 


